Ελάτε στην παρέα μας

Ηρακλείου Αττικής

Ρεπορτάζ: Οι μελετητές εγγυώνται για την χωρίς προβλήματα υπογειοποίηση της Μ. Μερκούρη

Δημοσιεύθηκε

στις

Οι προοπτικές ανάπτυξης που φέρνει στο Ηράκλειο Αττικής η ολοκλήρωση του μεγάλου έργου

Οι νόμοι της Οικονομίας, από παγκόσμιο έως τοπικό επίπεδο, υπαγορεύουν ότι σε εποχές κρίσης ένα από τα πλέον ενδεδειγμένα «φάρμακα» για να αλλάξει το σκηνικό και να ξαναπάρει τα πάνω της η οικονομική κίνηση είναι μια μεγάλη παρέμβαση, ένα μεγάλο έργο που θα δώσει μεν ουσία, όμως και την ψυχολογία της ανάπτυξης για να συνεχίσουν να κινούνται, εάν όχι να επιταχύνουν, τα γρανάζια της αγοράς.

Η υπογειοποίηση της οδού Μελίνας Μερκούρη, η προγραμματιζόμενη μεγάλη παρέμβαση της δημοτικής αρχής του Νίκου Μπάμπαλου στο κέντρο του Δήμου Ηρακλείου Αττικής, είχε μέχρι σήμερα αποτελέσει πεδίο αντιπαράθεσης και διχογνωμίας ανάμεσα στη διοίκηση και την αντιπολίτευση του Δήμου, με τη συζήτηση να εξαντλείται αποκλειστικά όμως μονάχα στο νέο δρόμο που θα δημιουργηθεί και εάν τελικά αξίζει μια τέτοια επένδυση για να αποσυμφορηθεί η περιοχή από τη διαμπερή κυκλοφορία.

Σχεδόν ένα χρόνο μετά από την εμφάνιση του covid-19 και τις συνέπειες που έφερε η πανδημία στην οικονομία του τόπου, φυσικά και στην αγορά του Ηρακλείου, πλέον το πρίσμα μέσα από το οποίο παρακολουθείται το έργο της υπογειοποίησης αλλάζει και επικεντρώνεται, όχι μόνο στον υπόγειο δρόμο που θα δημιουργηθεί, αλλά και στα επιπλέον στρέμματα ελεύθερου χώρου, πλατείας και πρασίνου, που θα διαμορφωθούν στο σκέπασμα της νέας οδού Μελίνας Μερκούρη.

Είναι ικανή η νέα εικόνα του κέντρου του Ηρακλείου να αποτελέσει την αναπτυξιακή παρέμβαση που θα δώσει στήριγμα και ενίσχυση στην τοπική αγορά;

Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι το έργο της υπογειοποίησης της οδού Μελίνας Μερκούρη αποτελεί κορυφαίο σημείο του προεκλογικού προγράμματος της δημοτικής αρχής του Ηρακλείου από τις εκλογές του 2014 και την πρώτη θητεία του Νίκου Μπάμπαλου.

Στόχος του έργου είναι να ανοίξει ξανά η δίοδος της Μελίνας Μερκούρη, που έκλεισε με τα έργα ανάπλασης των σταθμών του ΗΣΑΠ πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, και να σταματήσει έτσι η διαμπερής κυκλοφορία, η οποία έρχεται από Εθνική και κατευθύνεται προς ΟΑΚΑ και βόρεια προάστια, να διοχετεύεται μέσα από τον αστικό ιστό της πόλης του Ηρακλείου.

Οι πραγματικές διαφωνίες

Η φιλοσοφία μιας τέτοιας παρέμβασης είχε βρει σύμφωνους, μάλιστα, δημοτικούς συμβούλους και έξω από την παράταξη του δημάρχου. Ήταν όμως η σχεδίαση, το πώς δηλαδή θα γίνει το έργο, που δίχασε το Δημοτικό Συμβούλιο.

Είναι αρκετά μεγάλη ή μικρή;

Θα καταφέρει η νέα οδός να απορροφήσει τα περίπου 10.000 αυτοκίνητα την ημέρα που τώρα περνάνε μέσα από δρόμους του οικιστικού ιστού, όπως η οδός Πολυτεχνείου;

Θα μπορεί να τα εξυπηρετήσει ή θα μποτιλιάρει;

Η ομάδα των μελετητών που σχεδίασε το έργο για λογαριασμό του Δήμου δεσμεύεται ότι δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα και πως η νέα μορφή της οδού Μελίνας Μερκούρη θα υπηρετήσει τον σκοπό της: τα χιλιάδες αυτοκίνητα που μπαίνουν στους δρόμους του Ηρακλείου και δημιουργούν κίνηση, θα φεύγουν μέσα από τον υπόγειο δρόμο απρόσκοπτα.

 

Από την άλλη, μερίδα της αντιπολίτευσης αλλά και κινήσεις πολιτών αμφισβητούν τα νούμερα και την έρευνα και φοβούνται αρνητικό αντίκτυπο, ειδικά στον τρόπο που θα βγαίνει ξανά στην επιφάνεια ο δρόμος σε κόμβο στην οδό Φιλοθέης.

Ειδικά, οι κάτοικοι της περιοχής έχουν εκφράσει έντονα της ανησυχίες τους ζητώντας από τον Δήμο να διεκδικήσει την επέκταση της υπόγειας διαδρομής, να φτάνει δηλαδή η υπόγεια οδός ει δυνατό έως τον κόμβο της Σπύρου Λούη και Κύμης.

Καταγράφηκαν όλες οι απόψεις

Οι εφημερίδες μας, όλα αυτά τα χρόνια, έχουν καταγράψει και τις δύο απόψεις, δίνοντας εκτενές βήμα και στις δύο πλευρές. Όμως πλέον, τα δεδομένα έχουν αλλάξει…

Η σημερινή εικόνα, λόγω της πανδημίας, των δεκάδων κλειστών μαγαζιών στο κέντρο του Ηρακλείου, κυρίως υγειονομικού ενδιαφέροντος που είναι και η ισχυρότερη μορφή επιχειρηματικότητας στην πόλη, μετατοπίζει την συζήτηση για την χρησιμότητα της υπογειοποίησης από το… υπόγειο, στην επιφάνεια του έργου.

Ο σχεδιασμός της παρέμβασης προβλέπει, πλην της υπόγειας οδού, στο σκεπαστό της κομμάτι να δημιουργηθεί μια νέα πλατεία και χώροι πρασίνου, ουσιαστικά επέκταση της υφιστάμενης κεντρικής πλατείας της πόλης και χονδρικά άλλης τόσης επιφάνειας. Με λίγα λόγια, με την ολοκλήρωση του έργου η κεντρική πλατεία του Δήμου Ηρακλείου Αττικής θα διπλασιαστεί.

Αυτό θα δημιουργήσει περισσότερους χώρους για τους πεζούς – για να περπατάνε ή να κάθονται στους κοινόχρηστους, πράσινους χώρους της νέας πλατείας – θα διαμορφώσει όμως και νέα δεδομένα για την ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων. Αφενός οι υπάρχουσες θα μπορούν να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους, χωρίς να υπάρχει υπερκάλυψη των κοινόχρηστων χώρων, αφετέρου μια νέα πλατεία, η νέα μορφή του κέντρου, θα αποτελέσει πόλο έλξης για νέες επενδύσεις.

Αυτό τουλάχιστον εκτιμούσε πάντα η δημοτική αρχή που συνεχίζει να επιμένει και να προχωρά την υπόθεση.

Σε πoιο στάδιο όμως βρίσκεται αυτή;

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, οι μελέτες έχουν κατατεθεί εδώ και καιρό στην Περιφέρεια Αττικής, η οποία έχει δεσμευθεί να χρηματοδοτήσει το έργο (χρηματοδότησε και τις μελέτες). Αυτές βρίσκονται στον προσυμβατικό έλεγχο προκειμένου, εάν πάρουν θετική γνωμοδότηση, να διαβιβαστούν στο γραφείο του Περιφερειάρχη, ο οποίος θα εισηγηθεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο την έγκριση της κατασκευής της υπογειοποίησης.

Δεν σταματά η διεκδίκηση

Αναφορικά με τις ενστάσεις που συνεχίζουν να υπάρχουν, πληροφορούμαστε από έγκυρες πηγές, ότι ο δήμαρχος Νίκος Μπάμπαλος δεν είναι αρνητικός στο να διεκδικήσει επέκταση της υπόγειας διαδρομής, χωρίς όμως να διακυβεύεται η ίδια υπάρχουσα δέσμευση της περιφέρειας. Σύντομα θα έχουμε πάντως και επίσημες θέσεις αφού το έργο της υπογειοποίησης αναμένεται να είναι στην ατζέντα της επικείμενης συζήτησης για το 2021.

Continue Reading
1 Comment

1 Comment

  1. Dimitris

    5 Ιανουαρίου 2021 at 2:15 μμ

    Πολύ σωστό έργο για το Δήμο Ηρακλείου.Μια ωραία περιοχή των βορείων προαστίων με πράσινο,έχει μετατραπεί σε Ομόνοια λόγω κίνησης.Ειναι απαράδεκτο να παίρνανε νταλίκες από μονόδρομους δίπλα σε σπίτια.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ