Ελάτε στην παρέα μας

Ειδήσεις

Νίκη Κεραμέως: “Ξεκινά, μετά από 41 χρόνια η καθολική, ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών” – Άρθρο στο Χ-τύπο

Δημοσιεύθηκε

στις

Άρθρο της Νίκης Κεραμέως, Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων στο Χ-τύπο

Ήταν 1982 όταν εφαρμόστηκε για τελευταία φορά καθολική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Έκτοτε, επί τέσσερις δεκαετίες, πολλές κυβερνήσεις επιχείρησαν να την επαναφέρουν, ωστόσο παρά τις φιλότιμες προσπάθειες, στην πράξη δεν κατάφερε να υλοποιηθεί οριζόντια, σε όλους τους εκπαιδευτικούς.

Η εφαρμογή της αξιολόγησης, συστηματικά και καθολικά, αποτέλεσε μία από τις κεντρικές κυβερνητικές δεσμεύσεις στον τομέα της Παιδείας, η οποία, παρά τις αντιξοότητες και τις αρχικές αντιδράσεις, γίνεται πράξη. Χρειάστηκαν πάνω από 40 χρόνια στη χώρα μας για να ξεκινήσει το αυτονόητο: η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μας, σε μία καθαρά βελτιωτική διαδικασία, που θα αποφέρει μόνο οφέλη στους ίδιους, στα παιδιά μας, στο εκπαιδευτικό σύστημα, σε ολόκληρη την κοινωνία.

Ο χαρακτήρας της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι καθαρά βελτιωτικός και αποσκοπεί στη βελτίωση και την ανάδειξη του εκπαιδευτικού τους έργου και των καλών τους πρακτικών, καθώς και στον εντοπισμό τομέων στους οποίους ο εκπαιδευτικός χρήζει επιμόρφωσης. Η διαδικασία εστιάζει σε δύο πεδία. Το πρώτο αφορά στο διδακτικό και παιδαγωγικό έργο, όπου αξιολογείται όχι μόνο η επιστημονική επάρκεια, αλλά και η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού, σε τι βαθμό για παράδειγμα μεταλαμπαδεύει γνώσεις και δεξιότητες. Το δεύτερο πεδίο αξιολόγησης αφορά στην υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια.

Η αξιολόγηση συμβάλλει στην ευρύτερη αναγνώριση και επιβράβευση του έργου του εκπαιδευτικού. Σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης, ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να αξιοποιήσει την αξιολόγησή του ως μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή του σε θέση ευθύνης, γεγονός που συνεπάγεται και υψηλότερες αποδοχές. Σε περίπτωση μη ικανοποιητικής αξιολόγησης, ο εκπαιδευτικός θα παρακολουθεί ειδικά επιμορφωτικά προγράμματα. Το έργο των εκπαιδευτικών αξιολογείται από 3 στελέχη εκπαίδευσης: τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης, τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης του σχολείου και τον Διευθυντή του σχολείου. Ο αριθμός των τριών αξιολογητών διασφαλίζει περαιτέρω τη διαδικασία αξιολόγησης, μαζί με την υποχρεωτική τεκμηρίωση στην αξιολογική έκθεση, καθώς και την ειδική διαδικασία ένστασης που έχει προβλεφθεί.

Η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι ο τρίτος πυλώνας αξιολόγησης της εκπαίδευσης. Ο πρώτος πυλώνας είναι η αξιολόγηση σχολικής μονάδας. Βρισκόμαστε ήδη στη δεύτερη χρονιά υλοποίησης, αφού ολοκληρώθηκε η πρώτη εφαρμογή της κατά το σχολικό έτος 2021-2022, με σχεδόν απόλυτη συμμετοχή των σχολείων, της τάξης του 99%. Ο δεύτερος πυλώνας είναι η αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος, η «ελληνική Pisa», που στόχο έχει να διερευνήσει τον βαθμό ανταπόκρισης των μαθητών στις εξεταζόμενες γνώσεις και δεξιότητες, την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος. Η αξιολόγηση της εκπαίδευσης ολοκληρώνεται με τον τρίτο πυλώνα που αφορά στην ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία εφαρμόζεται στην συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών.

Μετά από 41 χρόνια, σήμερα, έχουμε στα χέρια μας ακόμα ένα εργαλείο που αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά το τοπίο στην εκπαίδευση, αποτελώντας κρίσιμη παρακαταθήκη για τη σταθερή αναβάθμιση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Στόχος μας είναι η επόμενη γενιά να είναι καλύτερη από τη δική μας.

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ