Connect with us

Impact

Η παιδική ηλικία υπό κατάρρευση: Εικόνες από τα χαλάσματα μιας ανθρωπότητας που βυθίζεται

Published

on

«Η παιδική ηλικία, κάποτε ιερή και απαραβίαστη, έχει μετατραπεί σε παράπλευρη απώλεια. Η λέξη “παράπλευρη” όμως είναι προσβλητική. Καμία απώλεια παιδιού δεν είναι παράπλευρη. Είναι το ίδιο το έγκλημα.»

 


Χριστίνα Κατωπόδη

Η έκθεση From Despair to Hope: Children Beyond Armed Conflict του Πάντι Ντάουλινγκ δεν είναι απλώς ένα φωτογραφικό ντοκουμέντο. Είναι ένα φιλοσοφικό και πολιτικό ερώτημα με την ένταση της κραυγής — και τη σιωπή της συνένοχης. Τα πορτρέτα των παιδιών δεν δείχνουν τον πόλεμο. Δείχνουν την αντοχή που απαιτείται για να υπάρξεις παρά τον πόλεμο. Και αυτό δεν είναι συγκινητικό. Είναι αβάσταχτο.

Σε κάθε παιδί-πορτραίτο, δεν αποτυπώνεται απλώς η σκληρότητα των συγκρούσεων, αλλά η αποτυχία ενός παγκόσμιου πολιτισμού να περιφρουρήσει το πιο αυτονόητο: τη δυνατότητα ενός παιδιού να είναι παιδί. Κι όμως, αντί να μας συγκλονίσει, η εικόνα του τραυματισμένου παιδιού έχει γίνει αισθητικό προϊόν. Συχνά δεν τη βλέπουμε ως απόδειξη αποτυχίας, αλλά ως «υλικό αφύπνισης». Σαν να χρειάζεται κάποιος να μας συγκινήσει για να καταλάβουμε ότι δεν είμαστε αθώοι.

Rami, 6, Gaza

Η εικόνα ως ηθική χειραγώγηση

Ο Ντάουλινγκ, ευτυχώς, δεν την αισθητικοποιεί. Δεν παραδίδει τα παιδιά του φακού του στο έλεος του φτηνού συναισθηματισμού. Αντίθετα, παγώνει τον χρόνο στη στιγμή που η παιδική ηλικία εκτοπίζεται — όχι μόνο από τον τόπο, αλλά από την ίδια την ιστορία. Κι αυτό είναι το ουσιαστικότερο πολιτικό σχόλιο της έκθεσης: η συστηματική παραγωγή παιδικής οδύνης δεν είναι «σφάλμα» του πολέμου. Είναι λειτουργία του. Το παιδί δεν είναι «παράπλευρη απώλεια». Είναι στόχος. Όχι γιατί απειλεί — αλλά γιατί υπάρχει.

Το παιδί θυμίζει τι θα μπορούσαμε να είμαστε. Και αυτή η υπενθύμιση ενοχλεί. Γιατί ξεσκεπάζει την απόσταση μεταξύ του δυνητικού και του πραγματικού. Το παιδί, μέσα στην αθωότητά του, δεν κουβαλά ακόμη την ενοχή. Γι’ αυτό και αποτελεί το πιο εκκωφαντικό καθρέφτισμα της δικής μας ενοχής. Όταν ένα παιδί έχει μάθει να διαβάζει τα χρώματα του πολέμου πριν μάθει να διαβάζει λέξεις, ο μόνος που φταίει είναι ο άνθρωπος. Δηλαδή εμείς.

Tabarak, 6, Iraq

Το βλέμμα ως μαρτυρία

Ο φακός του Ντάουλινγκ δεν «σώζει» αυτά τα παιδιά. Ούτε προσφέρει λύτρωση. Αντίθετα, επιμένει στην αμηχανία, στην ενόχληση, στο κάψιμο της συνείδησης. Δεν εξανθρωπίζει τα παιδιά — γιατί δεν χρειάζεται. Είναι ήδη άνθρωποι. Εμείς είμαστε που έχουμε πάψει να είμαστε.

Και κάπου εδώ γεννιέται το πιο σκληρό ερώτημα: Μπορεί να υπάρξει ελπίδα όταν το ίδιο το μέλλον — δηλαδή τα παιδιά — μαθαίνουν από νωρίς να την υποψιάζονται σαν ψέμα; Όχι ως συναίσθημα, αλλά ως πολιτική στάση. Ως στρατηγική επιβίωσης. Αυτή η «ελπίδα» που αναδύεται στην έκθεση, δεν είναι το φως στην άκρη του τούνελ. Είναι το πείσμα να σκάψεις τούνελ χωρίς να σου έχει δείξει κανείς πώς. Και αυτό δεν είναι ηρωισμός. Είναι εγκληματική αμέλεια του κόσμου των ενηλίκων.

Shaymaa, 4, Syria

Η παιδική ηλικία είναι πολιτικό πρόταγμα

Αν η δημοκρατία είναι η κοινωνία που οφείλει να εξασφαλίζει την παιδική ηλικία ως ιερότητα, τότε οι εικόνες του Ντάουλινγκ είναι η μαρτυρία της κατάρρευσής της. Η κοινωνία που επιτρέπει στα παιδιά να ζουν σε εμπόλεμες ζώνες, σε στρατόπεδα, σε ερείπια, δεν είναι «σε κρίση». Είναι ήδη σε ηθική παρακμή.

Η φωτογραφία δεν είναι αποτύπωση. Είναι ανάκριση. Και η ερώτηση που μας απευθύνουν τα παιδιά του Ντάουλινγκ είναι από εκείνες που δεν απαντιούνται με λέξεις:

“Πού ήσασταν όταν μας γκρέμιζαν τον κόσμο;”

Niyosenga, 12, Democratic Republic of the Congo

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ