Ελάτε στην παρέα μας

Αφιερώματα

Φάκελος “Πεύκο Πολίτη”: Η ιστορία του προβλήματος που ταλανίζει για πάνω από μισό αιώνα το Δήμο Χαλανδρίου [Ρεπορτάζ]

Δημοσιεύθηκε

στις

Δεν είναι λίγοι αυτοί που απ’ όλη την Αττική προτιμούν το Χαλάνδρι είτε για να κάνουν τα ψώνια τους, είτε για να επισκεφτούν τα καταστήματα εστίασης τα οποία παρουσιάζουν τεράστια άνοδο ακόμα και την περίοδο του κορωνοϊού.

Αυτό όμως που δεν ξέρουν πολλοί είναι το γεγονός μια έκταση περίπου 1.300 στρεμμάτων, μόλις 9 χιλιόμετρα από το κέντρο της πρωτεύουσας, με τους σταθμούς Μετρό, Νομισματοκοπείο, Χαλάνδρι, Αγία Παρασκευή και Δουκίσσης Πλακεντίας γύρω της είναι εκτός σχεδίου πόλεως.

Προφανώς και αναφερόμαστε στο «Πεύκο Πολίτη», που αν και βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, όποιος περάσει από εκεί θα δει όγκους σκουπιδιών και χωματόδρομους, εικόνες που δεν θυμίζουν σε τίποτα ό,τι έχει συνηθίσει να βλέπει στο Χαλάνδρι.

Μέσα σε αυτά τα 1.300 στρέμματα υπάρχουν περίπου 1.200 ιδιοκτησίες, στις οποίες οι πολίτες δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση, με την περιοχή να παρακμάζει μέρα με την μέρα. Επί δημοτικής αρχής Σίμου Ρούσσου, ο Δήμος προσπαθεί έντονα να λύσει το θέμα, ολοκληρώνοντας την σύνταξη της απαιτούμενης Πολεοδομικής Μελέτης και τα πάντα φαίνεται πως εξελίσσονται θετικά ώστε έστω και αργά να μπορέσει η περιοχή να μπει στο σχέδιο πόλης και η περιοχή να απαλλαγεί από ένα πρόβλημα σχεδόν 50 χρόνων.

 

Κρατάει χρόνια…

Τα πάντα ξεκίνησαν το 1971 όταν με τότε Διάταγμα το «Πεύκο Πολίτη» παρέμεινε ως περιοχή με «Ανοιχτά Οικοδομικά Τετράγωνα», εκτός σχεδίου πόλης μιας και η συγκεκριμένη περιοχή είχε δεσμευθεί για την δημιουργία της λεωφόρου «Ελευθέρας Πεντέλης», που θα συνέδεε τη Μεσογείων με την Δουκίσσης Πλακεντίας. Φυσικά, κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ μιας και ο νέος οδικός άξονας ήταν στα όρια του Δήμου Χαλανδρίου, όμως δεν είχε την αρμοδιότητα να τον υλοποιήσει, με αποτέλεσμα χιλιάδες κατοικίες να παραμένουν εκτός σχεδίου πόλεως και φυσικά να υπάρχουν και κτήματα τα οποία να είναι ανεκμετάλλευτα. Από το 1987 μέχρι το 1990 υπάρχουν ενέργειες, αρχικά από το δημοτικό συμβούλιο, και το 1990 ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ υπογράφει το Προεδρικό Διάταγμα ένταξης της περιοχής στο σχέδιο πόλης και στέλνεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) για τελική επεξεργασία, όμως οι εκλογές θα φέρουν κυβερνητικές αλλαγές με αποτέλεσμα ο διάδοχος να μην δίνει εγγράφως στο ΣτΕ όσα έχουν ζητηθεί και το θέμα να παγώνει ξανά.

Θα πρέπει να περάσουν 28 χρόνια και να φτάσουμε στο κοντινό 2018 για να υπάρξει νέα προσπάθεια από την δημοτική αρχή ώστε να κλείσει το ζήτημα . Θα υπάρξει η ολοκλήρωση της σύνταξης της απαιτούμενης Πολεοδομικής Μελέτης, έχοντας προηγουμένως δρομολογήσει την κατάργηση της «Ελευθέρας Πεντέλης», ενώ στις 15 Μαρτίου του ίδιου χρόνου θα κατατεθεί η Μελέτη προς έγκριση στη Διεύθυνση Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής χωρίς αποτέλεσμα. Περίπου έναν χρόνο μετά η μελέτη θα τεθεί για συζήτηση στο ΣΥΠΟΘΑ, με την περιφέρεια να γνωμοδοτεί υπέρ. Φυσικά, ούτε τότε θα υπάρξει οριστική λύση μιας και στέλεχος της περιφέρειας θα ζητήσει περαιτέρω διευκρινίσεις και συγκεκριμένα γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών, του υπουργείου Υποδομών. Ο Δήμος αναφέρει πως η ΔΟΥ γνωμοδοτεί για εθνικής σημασίας άξονες, ο δήμος είχε φροντίσει και της είχε στείλει τη Μελέτη, όμως δεν έλαβε απάντηση στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα, κάτι που βάσει νόμου θα μπορούσε να τεκμαίρει θετική στάση.

Αυτό που ζητούσε πρακτικά η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών ήταν ο επανασχεδιασμός της Πολεοδομικής Μελέτης, προτείνοντας στο Δήμο την κατασκευή παράδρομων, οι οποίοι δεν προβλέπονται από καμία μελέτη. Για να συμβεί αυτό ο Δήμος Χαλανδρίου θα έπρεπε να απαλλοτριώσει περίπου συνολικά 27.000 τ.μ. (χωρίς να υπολογίζονται τα κτίσματα) επιπλέον των προβλεπόμενων από τη μελέτη και να απομακρύνει από τα σπίτια τους σχεδόν 30 οικογένειες με το κόστος των αποζημιώσεων να φτάνει τα 15 εκατομμύρια ευρώ!

 

Ένα μεγάλο βήμα

Στις θετικές εξελίξεις, η πολεοδομική μελέτη πήρε το «πράσινο φως» από το Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥΠΟΘΑ).

Με την έγκριση από το ΣΥΠΟΘΑ έγινε ένα σημαντικό βήμα για την ένταξη της πολύπαθης περιοχής στο Σχέδιο Πόλης. Η εγκεκριμένη Πολεοδομική Μελέτη θα ακολουθήσει το δρόμο της προβλεπόμενης διαδικασίας, καθώς θα πρέπει να λάβει έγκριση από το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος και να εγκριθεί ως προς τη νομιμότητα της από το ΣτΕ, προκειμένου να πάρει τη μορφή Προεδρικού Διατάγματος. Ο Δήμος Χαλανδρίου θα προχωρήσει στη συνέχεια στις διαδοχικές αναρτήσεις της Πράξης Εφαρμογής και όταν ολοκληρωθεί και αυτή η διαδικασία, με Προεδρικό Διάταγμα η περιοχή θα ενταχθεί στο Σχέδιο Πόλης.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην ανακοίνωσή του ο Δήμος, η εμπεριστατωμένη Πολεοδομική Μελέτη προβλέπει τη δημιουργία μιας γειτονιάς υπόδειγμα, που εκτός από εύκολη πρόσβαση στο ΜΕΤΡΟ, θα διαθέτει μεγάλους δημόσιους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου και αναψυχής, πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους, αθλητικές εγκαταστάσεις, σχολεία και παιδικούς σταθμούς.

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ