Ελάτε στην παρέα μας

Ελλάδα

Χιονιάς – εφιάλτης & πολιτικές ευθύνες με ονοματεπώνυμο – Ποιοι και γιατί δεν στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων

Δημοσιεύθηκε

στις

Ηχηρό πλήγμα δέχτηκε η κυβέρνηση Μητσοτάκη από τον χιονιά που σάρωσε την Αττική και τις περισσότερες περιοχές της χώρας, επιβεβαιώνοντας τις χρόνιες αδυναμίες του κρατικού μηχανισμού.

Τα όσα διαδραματίστηκαν προκάλεσαν οργή και θυμό, καθώς οι χειρισμοί που έγιναν έθεσαν υπό αμφισβήτηση την αποτελεσματικότητα του επιτελικού κράτους στην αντιμετώπιση κρίσεων.
Η συγγνώμη που ψέλλισαν κυβερνητικά στελέχη και οι επιθετικές ανακοινώσεις της αντιπολίτευσης, καθιστούν σαφές ότι σχεδόν τίποτα δεν λειτούργησε σωστά, σε μια στιγμή που η κοινωνία είχε ανάγκη το κράτος.
Οι προειδοποιήσεις άλλωστε για χιονοθύελλα και χιονοκαταιγίδα στην Αττική, την Εύβοια και άλλες περιοχές υπήρχαν από την προηγούμενη εβδομάδας και άπαντες ήταν βέβαιοι ότι ο μηχανισμός ήταν σε επιφυλακή.
Όποιες κι εάν είναι οι ευθύνες της ΕΜΥ, τα γεγονότα έδειξαν ότι ο σχεδιασμός ήταν ανύπαρκτος, με τους υπεύθυνους να τρέχουν και να μη φτάνουν και να επιστρατεύουν ακόμη και το στρατό για να αποφευχθούν τα χειρότερα.
Οι ευθύνες είναι εξόφθαλμες και οι υπεύθυνοι οφείλουν να τις αναλάβουν και όχι να κρυφτούν πίσω από γνωστά σλόγκαν περί «ακραίων καιρικών συνθηκών» που δεν πείθουν πλέον κανέναν.

Ας δούμε ποιοι έχουν ευθύνη για τα όσα διαδραματίστηκαν

  • Αττική Οδός: Η συγγνώμη της εταιρίας δεν μπορεί να σβήσει και τις ευθύνες της. Εκχιονιστικά δε υπήρχαν ούτε για δείγμα, τη στιγμή που οι υπηρεσίες που προσφέρει χρυσοπληρώνονται από τους Έλληνες με 2,80 ευρώ ανά διέλευση. Δυστυχώς η προχειρότητα με την οποία αντιμετώπισε το θέμα, προκάλεσε την «οδύσσεια» χιλιάδων οδηγών που εγκλωβίστηκαν στα αυτοκίνητά και δε μπορούσαν να γυρίσουν στα σπίτια τους. Το γεγονός ότι έσπευσε αμέσως να αποδεχτεί την πρόταση Μητσοτάκη για αποζημίωση 2.000 ευρώ σε κάθε οδηγό που εγκλωβίστηκε, δείχνει ότι η εταιρία αποδέχεται τις ευθύνες της.
  • Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης: Ο Χρήστος Στυλιανίδης, με το κείμενο που ανάγνωσε το βράδυ της Δευτέρας για να εκφράσει τη συγγνώμη της Πολιτείας, επιβεβαίωσε ότι ο κρατικός μηχανισμός δεν ήταν προετοιμασμένος. Ο σχεδιασμός που έγινε δεν βασιζόταν στο χειρότερο σενάριο, αλλά σε κάποιες διαβεβαιώσεις ότι αναμένεται λίγο χιόνι στην Αττική. Ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης θα κληθεί να δώσει πειστικές εξηγήσεις για τα λάθη που έγιναν και οδήγησαν στην απίστευτη ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών στην Αττική Οδό. Ποιος άραγε ξεχνά ότι στο παρελθόν είχε κλείσει η Αττική Οδός με όχι και τόσο έντονα καιρικά φαινόμενα; Χιλιάδες ήταν αυτοί που «πάγωσαν» μέσα στα αυτοκίνητά τους, καθώς η κινητοποίηση του στρατού άρχισε με μεγάλη καθυστέρηση, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα της Δευτέρας.
  • Περιφέρεια Αττικής: Την περασμένη Κυριακή θέλησε να δείξει πόσο καλά είναι προετοιμασμένη, κάνοντας άσκηση στην Πάρνηθα με πέντε Ειδικές Μονάδες Άμεσης Επέμβασης Απεγκλωβισμού ασθενών και πολιτών κατά την διάρκεια έντονων καιρικών φαινομένων. Τα οχήματα «θηρία» όμως -όπως ονομάστηκαν-, ήταν μόνον για επικοινωνιακούς λόγους. Το ερώτημα που πρέπει να απαντήσει ο Γιώργος Πατούλης είναι γιατί έκλεισαν κεντρικοί δρόμοι όπως στην Κατεχάκη και τη Μεσογείων, με αποτέλεσμα οδηγοί να εγκλωβιστούν και να αναγκαστούν ακόμη και να εγκαταλείψουν τα οχήματά τους. Το μόνο θετικό ήταν η απόφαση του Περιφερειάρχη να κλείσουν τα σχολεία στην Αττική, καθώς με τον τρόπο αυτό αποφεύχθηκαν και άλλα προβλήματα.
  • Υπουργείο Μεταφορών: Θα περίμενε κανείς ότι λόγω της ονομασίας του και μόνο θα είχε πρωταγωνιστικό ρόλο στη αντιμετώπιση της κρίσης. Ωστόσο έλαμψε δια της απουσίας του, γεγονός που προκάλεσε σωρεία ερωτημάτων σχετικά με το ρόλο και την αποτελεσματικότητά του.
  • ΔΕΔΔΗΕ: Σε όλη την Αττική υπήρχαν περισσότερες από 5.000 βλάβες, με αποτέλεσμα πολλές περιοχές να μείνουν για ώρες χωρίς ρεύμα από το Μαρούσι και τη Φιλαδέλφεια έως το Μαραθώνα και το Αλεποχώρι
  • Δήμοι: Ανάλογες ευθύνες υπάρχουν και σε δημάρχους περιοχών που το χιόνι σκέπασε κεντρικούς δρόμους με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η διέλευσή τους. Καλό είναι να τις αναλάβουν και να μην κρυφτούν πίσω από τις ευθύνες που έχει η περιφέρεια στην αντιμετώπιση της κρίσης.

Όχι δικαιολογίες
Στην κοινωνία επικρατεί οργή και αγανάκτηση για τη διαχείριση της κρίσης, την αναποτελεσματικότητα του κρατικού μηχανισμού και για το γεγονός ότι χιλιάδες ήταν αυτοί που έμεινα αβοήθητοι.
Δικαιολογίες μπορεί να υπάρχουν πολλές, όπως ότι η κακοκαιρία «Ελπίς», ήταν πολύ χειρότερη από τη «Μήδεια» και ότι οι συνθήκες ήταν τόσο ακραίες που δεν ήταν δυνατόν να γίνουν πολλά πράγματα.
Ωστόσο τέτοιες δικαιολογίες δεν είναι πειστικές, καθώς το μόνο που κάνουν είναι να στέλνουν το μήνυμα ότι υπουργοί και αιρετοί είναι για τα εύκολα και όχι για τα δύσκολα.

Ανάληψη ευθύνης
Σε μια σύγχρονη Δημοκρατία όσοι ασχολούνται με τα κοινά ή προσλαμβάνονται με παχυλούς μισθούς έχουν χρέος να αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους, όταν δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στην αποστολή που έχουν αναλάβει.
Ο πρωθυπουργός είναι αυτός που θα κληθεί να πάρει και τις τελικές αποφάσεις ως προς τις παραιτήσεις κυβερνητικών στελεχών και διορισμένων στη διοίκηση από τη στιγμή που χιονιάς «έπνιξε» το κράτος.

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ