Ελεύθερο Βήμα
“Ο ΕΦΚΑ στη νέα εποχή”, του Ομήρου Τσάπαλου
Άρθρο του Ομήρου Τσάπαλου Εκπροσώπου Τύπου ΕΦΚΑ, Υποψήφιου Βουλευτή Α΄ Αθηνών, Νέα Δημοκρατία στο Χ-τύπο
Ο ΕΦΚΑ αποτελούσε για πολλά χρόνια τον «πρωταθλητή» στα παράπονα και στις καταγγελίες στον Συνήγορο του Πολίτη. Και δικαίως. Δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από αυτά που έλυνε και επηρέαζε αρνητικά με την στρεβλή του δομή και διοίκηση την καθημερινότητα 6,5 εκατομμυρίων ασφαλισμένων. Το κυριότερο πρόβλημα της Δημόσιας Διοίκησης αφορούσε την πολυετή καθυστέρηση στην έκδοση των συντάξεων, ενώ κάθε χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες στέκονταν στις ουρές να εξυπηρετηθούν ή έμεναν για ώρες στην αναμονή κάθε φορά που προσπαθούσαν να βρουν υπάλληλο του ΕΦΚΑ στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής.
Τα τελευταία 3 χρόνια η κατάσταση άλλαξε ριζικά. Εκδόθηκαν πάνω από 570.000 εκκρεμείς κύριες συντάξεις σε 27 μήνες, αντιμετωπίστηκε το ζήτημα των επικουρικών και των εφάπαξ σε ποσοστό άνω του 80%, τέθηκαν σε λειτουργία 80 ηλεκτρονικές υπηρεσίες και πραγματοποιήθηκαν πάνω από 230 εκατ. ηλεκτρονικές συναλλαγές. Πλέον ο ΕΦΚΑ παράγει συντάξεις και όχι καθυστερήσεις και έχει δημιουργήσει έναν νέο μηχανισμό απονομών που επιτρέπει την έκδοση των νέων αιτήσεων συνταξιοδότησης σε 60 ημέρες από 19 μήνες που απαιτούνταν το 2019. Παράλληλα, για πρώτη φορά στο Δημόσιο, θεσπίστηκαν τα ηλεκτρονικά ραντεβού και πάνω από 4 εκατ. πολίτες εξυπηρετήθηκαν χωρίς να στέκονται στις ουρές. Τέθηκαν σε λειτουργία εναλλακτικά κανάλια εξυπηρέτησης, όπως η υπηρεσία myEFKAlive όπου επιτρέπει την επικοινωνία πολίτη-υπαλλήλου μέσω βιντεοκλήσης και ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο η συνεργασία του ΕΦΚΑ με τα ΚΕΠ. Θεσπίστηκαν τα ΨΗΦΙΑΚΑ ΚΕΠΑ όπου κατήργησαν την υποχρέωση πολλαπλών επισκέψεων στα κέντρα πιστοποίησης των ατόμων με αναπηρία και όλα πλέον (πλην της εξέτασης) γίνονται ηλεκτρονικά. Και φυσικά τέθηκε σε λειτουργία ο ενιαίος τηλεφωνικός αριθμός 1555 όπου έχει εξυπηρετήσει ήδη πάνω από 5 εκατ. κλήσεις πολιτών για σύνθετα συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά ζητήματα. Όλα τα παραπάνω έγιναν με 900 λιγότερους υπαλλήλους, εν μέσω πανδημίας και ενεργειακής κρίσης. Έγιναν την ίδια ώρα που ο ΕΦΚΑ έπρεπε να δίνει τις συντάξεις των 2,5 εκατ. συνταξιούχων στην ώρα τους και να υλοποιεί τον οργανωτικό του μετασχηματισμό από έναν κατ’όνομα ενιαίο φορέα κοινωνικής ασφάλισης σε έναν σύγχρονο οργανισμό που υπηρετεί το ασφαλιστικό μας σύστημα και τον πολίτη.
Ο ΕΦΚΑ έχει εισέλθει ήδη στη νέα εποχή. Ήδη τοποθετούνται οι πρώτοι Γενικοί Διευθυντές και Διευθυντές προερχόμενοι από τον ιδιωτικό τομέα. Ξεκίνησε την λειτουργία της η νέα Εταιρία Ειδικού Σκοπού για την Αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας του Οργανισμού που αριθμεί 400 ακίνητα με αντικειμενική αξία άνω του 1 δις. ευρώ. Υιοθετεί νέο σύστημα προμηθειών και νέο σύστημα πειθαρχικών ελέγχων, ενώ επεκτείνει το bonus παραγωγικότητας και σε επιπλέον υπαλλήλους. Παράλληλα, υλοποιείται ο νέος θεσμός των υπαλλήλων ροής και υποδοχής όπου, σταδιακά, σε κάθε υποκατάστημα θα υπάρχουν ειδικά εκπαιδευμένοι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ που θα ενημερώνουν και θα κατευθύνουν τους πολίτες. Ήδη ο θεσμός λειτουργεί σε 55 σημεία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Κρήτη. Ενώ προχωρά και η αισθητική αναβάθμιση των υποκαταστημάτων, με τα πρώτα ανακαινισμένα υποκαταστήματα να έχουν ήδη ανοίξει τις πόρτες τους σε Αγία Παρασκευή, Πετρούπολη και Τούμπα. Τέλος, μέσα στο 2023 δρομολογείται η υλοποίηση 15 νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών και η οριστική κατάργηση 10 συναλλαγών από τα γκισέ και η παροχή τους αποκλειστικά ηλεκτρονικά.
Ο ΕΦΚΑ, από «παρίας και ασπόνδυλος γίγαντας» της Δημόσιας Διοίκησης, έκλεισε τις μεγάλες πληγές του και μετατρέπεται σταδιακά στον ισχυρό θεματοφύλακα της κοινωνικής ασφάλισης και αποτελεσματικό εργαλείο άσκησης κοινωνικής πολιτικής. Και για όλα όσα έγιναν αισθανόμαστε υπερήφανοι. Όμως, δεν λύθηκαν όλα τα προβλήματα και η ταλαιπωρία συνεχίζει να υφίσταται σε πολλές πτυχές της λειτουργίας του. Η ντροπή ωστόσο των εκκρεμών κύριων συντάξεων και το χάος των κατεβασμένων τηλεφώνων αποτελούν πλέον παρελθόν. Οι πολίτες βρίσκουν άκρη μέσω του 1555 ενώ ξέρουν πως όταν έρθει η ώρα της συνταξιοδότησης τους δεν θα περιμένουν ξανά 3 και 4 χρόνια για να δουν χρήματα στους λογαριασμούς τους.
Στις εκλογές που έρχονται θα κριθούμε και για την πολιτική μας στο πεδίο αυτό. Θα κριθούμε για όσα πράξαμε για τον ανυπεράσπιστο συμπολίτη μας, εκείνον που δεν είχε φωνή απέναντι στις παθογένειες της Δημόσιας Διοίκησης. Και που βλέπει επιτέλους το Κράτος να τον αντιμετωπίζει ως πολίτη ευρωπαϊκής χώρας και όχι ως πολίτη τρίτης κατηγορίας.