Ελάτε στην παρέα μας

Κεντρικό Θέμα

Τραγωδία στα Τέμπη: Οι διάλογοι της συμφοράς, το ξέσπασμα στον ασύρματο και ο σταθμάρχης του «αμάν»

Δημοσιεύθηκε

στις

Νέοι αποκαλυπτικοί διάλογοι μέσα από τα ηχητικά ντοκουμέντα, απαντούν σε αρκετάαπό τα ερωτήματα γύρω από τις συνθήκες του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη με τον τραγικό απολογισμό των 57 νεκρών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες βρίσκονται στα χέρια της εισαγγελίας αλλά και της επιτροπής των εμπειρογνώμων.

Οι διάλογοι μεταξύ των σταθμαρχών, αλλά και του μοιραίου σταθμάρχη με την Πυροσβεστική και την Αστυνομία, λίγα λεπτά μετά το τρομακτικό δυστύχημα στα Τέμπη κυριολεκτικά ανατριχιάζουν και ενώ ήταν προφανές πια ότι εκείνη η μοιραία σύγκρουση θα απέφερε δεκάδες νεκρούς.

Τα όσα απίστευτα ακούγονται μεταξύ του προφυλακισμένου σταθμάρχη της Λάρισας και άλλων σιδηροδρομικών καταγράφονται και μέσα από αυτούς επιβεβαιώνονται και όσα ανέφερε στην αστυνομία για τα λάθη του που τα απέδωσε στο ότι είχε εκπαιδευτεί μόλις λίγες μέρες στον πίνακα κυκλοφορίας που είχε μπροστά του και απάντησε χαρακτηριστικά: «Ρωτήστε τη διοίκηση γιατί με έβαλε μόνο μου».

Αυτοί είναι οι νέοι σοκαριστικοί διάλογοι από τις απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες που δείχνουν πως ο 59χρονος σταθμάρχης ενημερώθηκε πρώτα για το δυστύχημα από την πυροσβεστική υπηρεσία και όχι από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα.

Πυροσβεστική: Ναι, γεια σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ

Σταθμάρχης: Αμάν

Πυροσβεστική: Ναι πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε, στέλνω δυνάμεις εγώ

Σταθμάρχης: Έχει εκτροχιασμό τρένο εκεί;

Πυροσβεστική: Ναι

Σταθμάρχης: Καλώς

Πυροσβεστική: Είναι στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη και προς τη θάλασσα για λίγο, δείτε λίγο, δείτε τα δρομολόγια λίγο, εντάξει;

Σταθμάρχης: Ναι, ναι, έγινε εντάξει

Η αστυνομία προσπαθεί να συλλέξει και αυτή με τη σειρά της πληροφορίες για το δυστύχημα. Για άλλη μια φορά, ο 59χρονος δηλώνει άγνοια.

Αστυνομία: Ναι από το 100 με ακούτε;

Σταθμάρχης: Ναι σας ακούω

Αστυνομία: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;

Σταθμάρχης: Δεν ξέρω, ό,τι και να σας πω δεν ξέρω. Τώρα με πήρε και η πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω και ένα που κατέβαινε. Τώρα πιο από τα δύο, δεν ξέρω εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν

Αστυνομία: Δεν ξέρετε τι είναι;

Σταθμάρχης: Γιατί τους φωνάζουμε και στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για να δούμε τι γίνεται

Αστυνομία: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο μετρό δηλαδή;

Σταθμάρχης: Λογικά, δεν ξ… Λογικά όχι

Αστυνομία: Καλώς. Μόλις έχετε μία εικόνα πάρτε μας ένα τηλέφωνο

Ο 59χρονος δεν έχει καταλάβει το μέγεθος της τραγωδίας. Αυτό φαίνεται και στο πώς αντιδρά στην επικοινωνία που έχει με την σταθμάρχη των Νέων Πόρων.

Ηταν… μαθητευόμενος

Σχεδόν από την έναρξη της βάρδιας του ο 59χρονος έδειχνε να μη λειτουργεί με τον προβλεπόμενο τρόπο. Μάλιστα, ο εμπειρότερος σταθμάρχης του Παλαιοφαρσάλου, λίγες ώρες πριν το δυστύχημα, εκπαίδευε μέσω ραδιοτηλεφώνου τον 59χρονο.

Σταθμάρχης Λάρισας: Με 41 νούμερο, αμαξοστοιχία 63, αγγέλλω

Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου: 63 αγγέλλεις

Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, 63 αγγέλλω, ναι 22:13.

Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου: Αφικνούμενης 62

Σταθμάρχης Λάρισας: Όχι ρε. Ναι αμαξοστοιχία 63 και την αγγέλλω 22:13.

Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου: Βασίλη, αγγέλλεις αμάξι 63, αφικνούμενης 62.

Σταθμάρχης Λάρισας: Αφικνούμενης, ναι, δεν τη δήλωσα. Χα, γι’ αυτό.

Ξέσπασμα μέσω του ασυρμάτου

Είναι χαρακτηριστικό, ότι λόγω της μεγάλης κίνησης του σταθμού της Λάρισας, τα προβλήματα στο δίκτυο αλλά και τις ελλείψεις σε προσωπικό και μέτρα ασφάλειας, οδήγησαν τον πιο έμπειρο σταθμάρχη που είχε βάρδια την ίδια μέρα, να ξεσπάσει μέσω ασυρμάτου.

«Μη βιάζεσαι θα μας γράψουν οι εφημερίδες. Δεν ξανά ασχολούμαι με τίποτα, θα τα παρατήσω όλα, μα την Παναγία. Να πάνε να γαμ… όλοι. Θα τα παρατήσω όλα, θα πάω στο Λιανοκλάδι εγώ για δουλειά, δεν κάθομαι άλλο εδώ».

Μάλιστα, σε συνομιλία τους, δύο σταθμάρχες σχολιάζουν το προβληματικό σύστημα φωτοσήμανσης του δικτύου το οποίο δεν εμπιστεύονται.

Σταθμάρχης 1: Θες να το στείλεις, στείλ΄το.

Σταθμάρχης 2: Να τ΄ αφήσω; Είσαι καλά; Με τα σήματα…

Σταθμάρχης 1: Στ’ αρχ… σου. Ναι, αυτά πάλι δουλεύουν σωστά…

Σταθμάρχης 2: Γιατί δε δουλεύουν; Μια χαρά δουλεύουν. Εσύ δε δουλεύεις φωτόσημα;

Σταθμάρχης 1Ε;

Σταθμάρχης 2: Εσύ φωτόσημα δε δουλεύεις;

Σταθμάρχης 1: Τι εννοείς «δουλεύω με φωτόσημα»; Ξέρεις αν θα ανάψει το κόκκινο εκεί; Τα ελέγχει κανένας;

Νέες ποινικές διώξεις

Εν τω μεταξύ όπως μετέδωσε νωρίτερα, σήμερα, Σάββατο, η ΕΡΤ, μέσα στα επόμενα 24ωρα αναμένεται να ασκηθούν νέες ποινικές διώξεις κατά προσώπων που με λάθη από πράξεις ή παραλείψεις τους προκάλεσαν το φοβερό δυστύχημα.

Ήδη οι δύο εφέτες ανακριτές Σωτήρης Μπακαΐνης και Σοφία Λυμπεριάδου που ανέλαβαν την υπόθεση φέρονται να εξετάζουν ένα νέο κύκλο προσώπων που εμπλέκονται με την υπόθεση. Εξάλλου, στον ΟΣΕ Λάρισας μεταβαίνει ο εκτελών χρέη Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης, ο οποίος γνωρίζει εκ των έσω τη λειτουργία του Οργανισμού.

Οι πρώτες κινήσεις των ανακριτών

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, θέμα ωρών είναι να κληθούν σε απολογία οι τρεις εναντίον των οποίων έχουν ήδη ασκηθεί νέες διώξεις για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο πολλών ανθρώπων. Ο έμπειρος σταθμάρχης, ο οποίος βάσει της απολογίας του 59χρονου κατηγορουμένου έφυγε από το σταθμαρχείο της Λάρισας στις 22:20, ο εφεδρικός σταθμάρχης που φέρεται να έφυγε από το σταθμαρχείο στις 22.10 και ο επιθεωρητής του ΟΣΕ που ήταν υπεύθυνος για την έκδοση των βαρδιών. Πρόκειται για κακούργημα που μπορεί να επιφέρει ποινή φυλάκισης από 10 χρόνια έως ισόβια.

Παράλληλα, η εισαγγελία του Βόλου έχει διατάξει προκαταρκτική έρευνα για τους δύο γιατρούς που χορήγησαν την αναρρωτική άδεια στον προϊστάμενο επιθεώρησης. Εντός της εβδομάδας Δευτέρα με Τρίτη, αναμένεται να κατατεθεί και μηνυτήρια αναφορά κατά εκείνων που διαρρέουν υλικό είτε της προανακριτικής είτε της δικογραφίας, αλλά και κατά όσων δημοσιεύουν αυτό το υλικό.

Το πόρισμα της ΕΑΔ για τη σηματοδότηση

Εν τω μεταξύ, η έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας όπως φαίνεται έχει ήδη καταγράψει τις πρώτες παραλείψεις και καθυστερήσεις στην αποκατάσταση της σηματοδότησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Όπως προκύπτει, το έργο –που ξεκίνησε το 2014 και δεν έχει τελειώσει ακόμα– είχε προβλήματα ήδη από τον τρόπο που είχε σχεδιαστεί, καθώς ο ΟΣΕ δεν είχε ακριβή εικόνα για την κατάσταση του προηγούμενου συστήματος σηματοδότησης.

Στη συνέχεια η ΕΡΓΟΣΕ έδειξε «επιείκεια», όταν η κοινοπραξία άρχισε από τον πρώτο χρόνο να παραβιάζει τις συμβατικές προθεσμίες. Και αργότερα ο ΟΣΕ καθυστέρησε τις εργασίες, μη δίνοντας τις απαραίτητες άδειες. Η ΕΑΔ πάντως κρίνει ότι η υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης ήταν επιβεβλημένη για την ολοκλήρωση του έργου.

Η έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας συντάχθηκε από κλιμάκιο δύο ελεγκτών, έπειτα από εντολή του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης και ολοκλήρωσε το πόρισμά της τον Αύγουστο του 2021.

Οι ελεγκτές εξέτασαν τη σύμβαση 717, για την αποκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα (πλην του τμήματος Τιθορέας – Δομοκού), εξετάζοντας τόσο τη διαδικασία δημοπράτησης και ανάθεσης όσο και την υλοποίηση του έργου, καλύπτοντας ένα διάστημα από το 2012 έως το 2021.

Στο επίκεντρο του ελέγχου βρέθηκαν, όπως ήταν επόμενο, τόσο ο τρόπος χειρισμού της σύμβασης από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ όσο και οι χειρισμοί του αναδόχου (κοινοπραξία ΤΟΜΗ – Alstom). Στις 180 σελίδες της έκθεσης, που περιλαμβάνει και φωτογραφικό υλικό, αναλύεται βήμα βήμα η πορεία του έργου και το «γαϊτανάκι» των παραλείψεων και καθυστερήσεων.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ