Η‭ ‬Κηφισιά‭ ‬του‭ ‬χθες‭ ‬και‭ ‬του‭ ‬σήμερα‭ (‬Μέρος Α‭΄‬)

0


Ένα‭ ‬πολύ‭ ‬ενδιαφέρον‭ ‬πρόγραμμα‭ ‬καταγραφής‭ ‬των‭ ‬χώρων‭ ‬πολιτιστικής‭ ‬κληρονομίας‭ στους δήμους των βορείων προαστίων ‬σας‭ ‬παρουσιάζουν ‬ο‭ ‬ΧΤΥΠΟΣ‭ ‬και‭ ‬το xtypos.gr.‭ ‬ Όπως‭ ‬αποδεικνύεται‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬έρευνα‭* ‬οι‭ ‬δήμοι‭ ‬της‭ ‬περιοχής‭ ‬μας‭ ‬έχουν‭ ‬έναν‭ ‬εξαιρετικά‭ ‬σημαντικό‭ ‬πολιτιστικό‭ ‬πλούτο‭ ‬που‭ ‬σε‭ ‬πολλές‭ ‬περιπτώσεις‭ ‬μάλιστα‭ ‬είναι‭ ‬και‭ ‬άγνωστος‭ ‬ακόμα‭ ‬και‭ ‬στους‭ ‬ίδιους‭ ‬τους‭ ‬κατοίκους‭ ‬τους‭ (‬ή‭ ‬έστω‭ ‬στην‭ ‬πλειοψηφία‭ ‬τους‭)‬.‭
Στόχος‭ ‬της‭ ‬έρευνας‭ ‬είναι‭ ‬η‭ ‬προβολή‭ ‬και‭ ‬ανάδειξη‭ ‬των‭ ‬χώρων‭ ‬αυτών‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬αρχαιότητα‭ ‬έως‭ ‬σήμερα,‭ ‬μέσα‭ ‬από‭ ‬έναν‭ ‬έγκυρο‭ ‬και‭ ‬κατά‭ ‬το‭ ‬δυνατόν‭ ‬πληρέστερο‭ ‬οδηγό‭ ‬πληροφόρησης.‭ Οι‭ ‬Δήμοι‭ ‬που‭ ‬συμπεριλήφθηκαν‭ ‬ήταν‭ ‬η‭ ‬Αγία‭ ‬Παρασκευή,‭ ‬τα‭ ‬Βριλήσσια,‭ ‬το‭ ‬Γαλάτσι,‭ ‬το‭ ‬Ηράκλειο,‭ ‬η‭ ‬Κηφισιά,‭ ‬το‭ ‬Μαρούσι,‭ ‬η‭ ‬Μεταμόρφωση,‭ ‬η‭ ‬Λυκόβρυση-‭ ‬Πεύκη,‭ ‬η‭ ‬Νέα‭ ‬Ιωνία,‭ ‬ο‭ ‬Παπάγου-‭ ‬Χολαργός,‭ ‬η‭ ‬Πεντέλη,‭ ‬η‭ ‬Φιλοθέη-‭ ‬Ψυχικό‭ ‬και‭ ‬το‭ ‬Χαλάνδρι.‭
Η‭ ‬καταγραφή‭ ‬αφορά‭ ‬σε‭ ‬χώρους‭ ‬ευρύτερου‭ ‬πολιτιστικού‭ ‬ενδιαφέροντος,‭ ‬όπως‭ ‬αρχαιολογικούς‭ ‬χώρους,‭ ‬μουσεία,‭ ‬λαογραφικές‭ ‬εκθέσεις,‭ ‬βιβλιοθήκες‭ ‬και‭ ‬σύγχρονα‭ ‬πολιτιστικά‭ ‬κέντρα,‭ ‬λαμβάνοντας‭ ‬κατά‭ ‬το‭ ‬δυνατόν‭ ‬υπόψη‭ ‬τα‭ ‬κριτήρια‭ ‬της UNESCO‭ ‬για‭ ‬το‭ ‬χαρακτηρισμό‭ ‬ενός‭ ‬χώρου‭ ‬ως‭ ‬μνημείου‭ ‬πολιτιστικής‭ ‬κληρονομιάς.‭
Ως‭ ‬εκ‭ ‬τούτου,‭ ‬συμπεριλήφθηκαν‭ ‬χώροι‭ ‬που‭ ‬επιδεικνύουν‭ ‬σημαντικές‭ ‬εξελίξεις‭ ‬στην‭ ‬αρχιτεκτονική,‭ ‬τις‭ ‬μνημειακές‭ ‬τέχνες‭ ‬και‭ ‬την‭ ‬πολεοδομία,‭ ‬συνδέονται‭ ‬άμεσα‭ ‬με‭ ‬γεγονότα,‭ ‬παραδόσεις,‭ ‬ιδέες‭ ‬και‭ ‬καλλιτεχνικά‭ ‬ή‭ ‬λογοτεχνικά‭ ‬έργα,‭ ‬οι‭ ‬οποίοι‭ ‬αποτελούν‭ ‬σημαντικό‭ ‬παράδειγμα‭ ‬ανθρώπινης‭ ‬αλληλεπίδρασης‭ ‬με‭ ‬το‭ ‬περιβάλλον.‭

Παρακάτω‭ ‬σας‭ ‬παρουσιάζουμε‭ ‬το‭ ‬πρώτο‭ ‬μέρος‭ ‬του‭ ‬αφιερώματος‭ ‬στον‭ ‬καλλικρατικό‭ ‬Δήμο‭ ‬της‭ ‬Κηφισιάς,‭ ‬δηλαδή‭ ‬στις‭ ‬περιοχές‭ ‬της‭ ‬Κηφισιάς‭ ‬της‭ ‬Νέας‭ ‬Ερυθραίας‭ ‬και‭ ‬της‭ ‬Εκάλης,‭ ‬ενώ‭ ‬το‭ ‬δεύτερο‭ ‬μέρος‭ ‬υπάρχει‭ ‬στο‭ ‬φύλλο‭ ‬της‭ ‬εφημερίδας‭ ‬που‭ ‬κυκλοφορεί‭ ‬στα‭ ‬περίπτερα‭ ‬των‭ ‬βορείων‭ ‬προαστίων‭ ‬την‭ ‬Παρασκευή‭ ‬18‭ ‬Ιουλίου.‭

Μια‭ ‬από‭ ‬τις‭ ‬αρχαιότερες‭ ‬πόλεις‭ ‬της‭ ‬Αττικής

Ο‭ ‬Δήμος‭ ‬Κηφισιάς,‭ ‬που‭ ‬ανήκει‭ ‬στην‭ ‬Περιφέρεια‭ ‬της‭ ‬Αττικής,‭ ‬συστάθηκε‭ ‬με‭ ‬το‭ ‬πρόγραμμα‭ ‬Καλλικράτης‭ ‬από‭ ‬τη‭ ‬συνένωση‭ ‬των‭ ‬προϋπαρχόντων‭ ‬δήμων‭ ‬Κηφισιάς,‭ ‬Νέας‭ ‬Ερυθραίας‭ ‬και‭ ‬Εκάλης.‭ ‬Βρίσκεται‭ ‬βόρεια‭ ‬της‭ ‬Αθήνας‭ ‬και‭ ‬ο‭ ‬πληθυσμός‭ ‬του‭ ‬ανέρχεται‭ ‬στους‭ ‬70.600‭ ‬κατοίκους.‭ ‬Έδρα‭ ‬του,‭ ‬είναι‭ ‬η‭ ‬Κηφισιά,‭ ‬η‭ ‬οποία‭ ‬μαζί‭ ‬με‭ ‬τη‭ ‬Νέα‭ ‬Ερυθραία‭ ‬και‭ ‬την‭ ‬Εκάλη‭ ‬είναι‭ ‬πηγές‭ ‬πρασίνου‭ ‬και‭ ‬θεωρούνται‭ ‬από‭ ‬τις‭ ‬ακριβότερες‭ ‬περιοχές‭ ‬της‭ ‬Αθήνας‭ ‬λόγω‭ ‬της‭ ‬υψηλής‭ ‬αρχιτεκτονικής‭ ‬των‭ ‬κτιρίων‭ ‬τους.‭ ‬H‭ ‬Κηφισιά‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬εποχή‭ ‬του Kλεισθένη‭ ‬αποτελούσε‭ ‬το‭ ‬δήμο‭ ‬της‭ ‬Ερεχθηίδας‭ ‬φυλής.‭ ‬Το‭ ‬όνομά‭ ‬της,‭ ‬προέρχεται‭ ‬από‭ ‬τον‭ ‬Κηφισό‭ ‬ποταμό‭ ‬και‭ ‬ήταν‭ ‬μία‭ ‬από‭ ‬τις‭ ‬αρχαιότερες‭ ‬πόλεις‭ ‬της‭ ‬Αττικής.‭ ‬Λαογραφικό‭ ‬λογοπαίγνιο‭ ‬της‭ ‬νεοελληνικής,‭ ‬θεωρεί‭ ‬πως‭ ‬το‭ ‬όνομά‭ ‬της‭ ‬προέρχεται‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬έκφραση‭ «‬Εκεί‭ ‬φυσά‭» ‬-‭ «‬Κεί‭ ‬Φυσά‭» ‬-‭ «‬Κηφισά‭»‬-‭ «‬Κηφισιά‭»‬.‭ ‬Στην‭ ‬οικονομική‭ ‬αξιοποίησή‭ ‬της‭ ‬συνέβαλε‭ ‬το‭ ‬ατμοκίνητο‭ ‬τρένο‭ «‬Θηρίο‭»‬,‭ ‬το‭ ‬οποίο‭ ‬διήλθε‭ ‬από‭ ‬το‭ ‬άλσος‭ ‬της‭ ‬Κηφισιάς‭ ‬ενώ‭ ‬στα‭ ‬προσεχή‭ ‬έτη‭ ‬έγινε‭ ‬δημοφιλές‭ ‬παραθεριστικό‭ ‬κέντρο‭ ‬μέχρι‭ ‬το‭ ‬1925‭ ‬που‭ ‬αναγνωρίστηκε‭ ‬και‭ ‬επισήμως‭ ‬ως‭ ‬αυτόνομη‭ ‬κοινότητα‭ ‬της‭ ‬Αττικής.‭ ‬Αργότερα‭ ‬κηρύχθηκε‭ ‬προάστιο‭ ‬της‭ ‬Ανατολικής‭ ‬Αττικής‭ ‬και‭ ‬το‭ ‬1942‭ ‬προάχθηκε‭ ‬σε‭ ‬Δήμο.‭ ‬Λόγω‭ ‬του‭ ‬υγιεινού‭ ‬κλίματος,‭ ‬του‭ ‬ωραίου‭ ‬περιβάλλοντος,‭ ‬των‭ ‬άφθονων‭ ‬νερών‭ ‬και‭ ‬της‭ ‬μικρής‭ ‬σχετικά‭ ‬απόστασής‭ ‬της‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬Αθήνα,‭ ‬υπήρξε‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬αρχαία‭ ‬εποχή‭ ‬προνομιούχος‭ ‬τόπος‭ ‬για‭ ‬τον‭ ‬παραθερισμό‭ ‬των‭ ‬πλουσίων.‭ ‬Η‭ ‬περιοχή‭ ‬είναι‭ ‬γνωστή‭ ‬για‭ ‬την‭ ‬εμπορική‭ ‬της‭ ‬αγορά,‭ ‬που‭ ‬καλύπτεται‭ ‬από‭ ‬ένα‭ ‬εκτενές‭ ‬δίκτυο‭ ‬πεζοδρόμων‭ ‬και‭ ‬ποδηλατοδρόμων,‭ ‬την‭ ‬ιδιαίτερη‭ ‬αρχιτεκτονική‭ ‬των‭ ‬σπιτιών‭ ‬και‭ ‬των‭ ‬καταστημάτων,‭ ‬την‭ ‬αγάπη‭ ‬των‭ ‬κατοίκων‭ ‬της‭ ‬για‭ ‬την‭ ‬ανθοκομία,‭ ‬τα‭ ‬μεγάλα‭ ‬ποσοστά‭ ‬δημοτικού‭ ‬αλλά‭ ‬και‭ ‬ιδιωτικού‭ ‬πρασίνου‭ ‬ενώ‭ ‬υπάρχουν‭ ‬και‭ ‬οι‭ ‬φιλήσυχες‭ ‬γειτονιές‭ ‬όπως‭ ‬του‭ ‬Κεφαλαρίου‭ ‬και‭ ‬της‭ ‬Πολιτείας‭ ‬με‭ ‬μια‭ ‬σχετικά‭ ‬έντονη‭ ‬νυχτερινή‭ ‬διασκέδαση.‭ ‬Η‭ ‬Νέα‭ ‬Ερυθραία‭ ‬ιδρύθηκε‭ ‬από‭ ‬Έλληνες‭ ‬πρόσφυγες‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬περιοχή‭ ‬της‭ ‬Ερυθραίας‭ ‬χερσονήσου‭ ‬της‭ ‬Μικράς‭ ‬Ασίας‭ ‬οι‭ ‬οποίοι‭ ‬κατέφυγαν‭ ‬στην‭ ‬Κηφισιά‭ ‬μετά‭ ‬τη‭ ‬Μικρασιατική‭ ‬Καταστροφή‭ ‬του‭ ‬1922‭ ‬εξ‭ ‬ου‭ ‬και‭ ‬η‭ ‬ονομασία‭ ‬της‭ «‬Νέα‭» ‬που‭ ‬αρχικά‭ ‬υπαγόταν‭ ‬στην‭ ‬κοινότητα‭ ‬Κηφισιάς.‭ ‬Οι‭ ‬πρώτες‭ ‬κινήσεις‭ ‬για‭ ‬τη‭ ‬δημιουργία‭ ‬της‭ ‬άρχισαν‭ ‬με‭ ‬την‭ ‬ίδρυση‭ ‬του‭ ‬Σωματείου‭ ‬Προσφύγων‭ ‬Κηφισιάς‭ ‬που‭ ‬είχε‭ ‬ως‭ ‬μέλημα‭ ‬την‭ ‬αστική‭ ‬αποκατάσταση.‭ ‬Τα‭ ‬πρώτα‭ ‬οικήματα‭ ‬εμφανίστηκαν‭ ‬το‭ ‬1925‭ ‬και‭ ‬έτσι‭ ‬άρχισε‭ ‬να‭ ‬λειτουργεί‭ ‬ως‭ ‬οικισμός‭ ‬του‭ ‬Δήμου‭ ‬Αθηναίων.‭ ‬Το‭ ‬έτος‭ ‬1934‭ ‬αναγνωρίστηκε‭ ‬ως‭ ‬αυτόνομη‭ ‬Κοινότητα‭ ‬και‭ ‬το‭ ‬1982‭ ‬μετατράπηκε‭ ‬σε‭ ‬Δήμο.‭ ‬Τα‭ ‬τελευταία‭ ‬χρόνια‭ ‬έχει‭ ‬επιδείξει‭ ‬μία‭ ‬σημαντική‭ ‬δραστηριοποίηση‭ ‬λόγω‭ ‬της‭ ‬ανάπτυξης‭ ‬πολιτιστικών‭ ‬και‭ ‬κοινωνικών‭ ‬δραστηριοτήτων,‭ ‬μέσω‭ ‬πολιτιστικών‭ ‬και‭ ‬αθλητικών‭ ‬συλλόγων,‭ ‬και‭ ‬της‭ ‬κατασκευής‭ ‬έργων‭ ‬υποδομής‭ ‬ή‭ ‬κοινής‭ ‬ωφέλειας.‭ ‬Η‭ ‬Εκάλη‭ ‬ήταν‭ ‬αρχαίος‭ ‬δήμος‭ ‬της‭ ‬Αττικής‭ ‬και‭ ‬ανήκε‭ ‬στη‭ ‬Λεοντίδα‭ ‬φυλή.‭ ‬Το‭ ‬τοπωνύμιο‭ ‬συνδέεται‭ ‬με‭ ‬το‭ ‬όνομα‭ ‬μιας‭ ‬γραίας‭ ‬γυναίκας,‭ ‬της‭ ‬Εκάλης.‭ ‬Η‭ ‬οικοδόμησή‭ ‬της‭ ‬ανάγεται‭ ‬στο‭ ‬1922‭ ‬ως‭ ‬πρωτοβουλία‭ ‬του‭ ‬αρχιτέκτονα‭ ‬Σπήλιου‭ ‬Αγαπητού‭ ‬για‭ ‬τη‭ ‬δημιουργία‭ ‬ενός‭ ‬φυσιολατρικού‭ ‬αστικού‭ ‬συνοικισμού,‭ ‬με‭ ‬βάση‭ ‬τα‭ ‬σχέδια‭ ‬πρότυπης‭ ‬αγγλικής‭ ‬κηπούπολης.‭ ‬Σήμερα,‭ ‬συνιστά‭ ‬εύρωστο‭ ‬και‭ ‬πρότυπο‭ ‬προάστιο‭ ‬με‭ ‬κυριότερες‭ ‬συνοικίες‭ ‬του‭ ‬την‭ ‬Άνω‭ ‬Εκάλη‭ ‬και‭ ‬τα‭ ‬Δημοσιογραφικά.‭ ‬Στα‭ ‬χαρακτηριστικά‭ ‬γνωρίσματά‭ ‬του‭ ‬συγκαταλέγεται‭ ‬η‭ ‬υψηλών‭ ‬προδιαγραφών‭ ‬αρχιτεκτονική,‭ ‬το‭ ‬μεγάλο‭ ‬ποσοστό‭ ‬πρασίνου‭ ‬αλλά‭ ‬και‭ ‬το‭ ‬εξαίρετο‭ ‬ρυμοτομικό‭ ‬σχέδιο‭ ‬που‭ ‬συνίσταται‭ ‬από‭ ‬ένα‭ ‬μείγμα‭ ‬κυκλικών‭ ‬και‭ ‬ευθέων‭ ‬οδών‭ ‬που‭ ‬διακόπτονται‭ ‬από‭ ‬κυκλικούς‭ ‬κόμβους‭ ‬και‭ ‬πλατείες,‭ ‬κατά‭ ‬μήκος‭ ‬των‭ ‬φυσικών‭ ‬ορίων‭ ‬του‭ ‬Πεντελικού‭ ‬τοπίου.

Μουσείο‭ ‬Γουλανδρή‭ ‬Φυσικής‭ ‬Ιστορίας

Το‭ ‬Μουσείο‭ ‬Γουλανδρή‭ ‬Φυσικής‭ ‬Ιστορίας‭ ‬είναι‭ ‬ίδρυμα‭ ‬κοινωφελές,‭ ‬αφιερωμένο‭ ‬στη‭ ‬μελέτη,‭ ‬στη‭ ‬συντήρηση‭ ‬και‭ ‬στην‭ ‬προστασία‭ ‬του‭ ‬φυσικού‭ ‬περιβάλλοντος.‭ ‬Βρίσκεται‭ ‬στην‭ ‬οδό‭ ‬Λεβίδου‭ ‬13‭ ‬στην‭ ‬Κηφισιά‭ ‬και‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬ίδρυσή‭ ‬του,‭ ‬το‭ ‬1964,‭ ‬χάραξε‭ ‬μία‭ ‬νέα‭ ‬προσέγγιση‭ ‬του‭ ‬ανθρώπου‭ ‬με‭ ‬το‭ ‬φυσικό‭ ‬περιβάλλον.‭ ‬Ανέπτυξε‭ ‬ενεργό‭ ‬επιστημονική‭ ‬δραστηριότητα‭ ‬για‭ ‬την‭ ‬αντιμετώπιση‭ ‬και‭ ‬την‭ ‬ανάσχεση‭ ‬των‭ ‬περιβαλλοντικών‭ ‬απειλών,‭ ‬που‭ ‬πλήττουν‭ ‬τον‭ ‬πλανήτη‭ ‬και‭ ‬την‭ ‬αποκατάσταση‭ ‬των‭ ‬φυσικών‭ ‬πόρων‭ ‬που‭ ‬συντηρούν‭ ‬τη‭ ‬ζωή.‭ ‬Αναπτύσσει‭ ‬διεθνή‭ ‬δραστηριότητα,‭ ‬συνεχίζοντας‭ ‬την‭ ‬ιστορική‭ ‬και‭ ‬πολιτισμική‭ ‬μας‭ ‬παράδοση‭ ‬και‭ ‬την‭ ‬οικουμενική‭ ‬θεώρηση‭ ‬του‭ ‬κόσμου.‭ ‬Το‭ ‬Μουσείo,‭ ‬ακόμη,‭ ‬εργάζεται‭ ‬για‭ ‬τη‭ ‬διαφύλαξη‭ ‬του‭ ‬φυσικού‭ ‬περιβάλλοντος‭ ‬εκπαιδεύοντας‭ ‬καθημερινά‭ ‬εκατοντάδες‭ ‬επισκέπτες,‭ ‬κυρίως‭ ‬παιδιά‭ ‬σχολικής‭ ‬ηλικίας.‭ ‬Διαχέει‭ ‬τις‭ ‬γνώσεις‭ ‬του‭ ‬στην‭ ‬κοινωνία‭ ‬μέσω‭ ‬ημερίδων,‭ ‬συνεδρίων,‭ ‬εκδόσεων‭ ‬και‭ ‬εκθέσεων‭ ‬και‭ ‬διαθέτει‭ ‬εργαστήρια‭ ‬υψηλής‭ ‬τεχνολογίας,‭ ‬που‭ ‬εστιάζουν‭ ‬στην‭ ‬έρευνα‭ ‬των‭ ‬φυσικών‭ ‬πόρων,‭ ‬που‭ ‬στηρίζουν‭ ‬τη‭ ‬ζωή.‭ ‬Συνεργάζεται‭ ‬και‭ ‬με‭ ‬άλλα‭ ‬επιστημονικά‭ ‬κέντρα‭ ‬και‭ ‬ιδρύματα‭ ‬στην‭ ‬Ευρώπη‭ ‬και‭ ‬στις‭ ‬Η.Π.Α.‭ ‬στα‭ ‬πεδία‭ ‬της‭ ‬βιοτεχνολογίας, ‭ ‬της‭ ‬οικολογίας‭ ‬του‭ ‬εδάφους‭ ‬και‭ ‬της‭ ‬αναλυτικής‭ ‬χημείας.‭


Κέντρο‭ ‬Γαία

Το‭ ‬2001‭ ‬το‭ ‬Μουσείο‭ ‬Γουλανδρή‭ ‬προχώρησε‭ ‬στη‭ ‬δημιουργία‭ ‬του‭ ‬Κέντρου‭ ‬Γαία‭ ‬ως‭ ‬Κέντρου‭ ‬Περιβαλλοντικής‭ ‬Έρευνας‭ ‬και‭ ‬Εκπαίδευσης,‭ ‬που‭ ‬βρίσκεται‭ ‬στην‭ ‬οδό‭ ‬Όθωνος‭ ‬100‭ ‬στην‭ ‬Κηφισιά.‭ ‬Υποστηρίχθηκε‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬Ευρωπαϊκή‭ ‬Ένωση‭ ‬ως‭ ‬πρωτοποριακό‭ ‬στην‭ ‬Ευρώπη,‭ ‬προκειμένου‭ ‬να‭ ‬αναπτύξει‭ ‬διεπιστημονική‭ ‬δραστηριότητα‭ ‬σε‭ ‬συνεργασία‭ ‬με‭ ‬ευρωπαϊκά‭ ‬και‭ ‬διεθνή‭ ‬ερευνητικά‭ ‬κέντρα.‭ ‬Διεξάγει‭ ‬έρευνα‭ ‬ώστε‭ ‬να‭ ‬συλλεχθεί,‭ ‬να‭ ‬καταγραφεί‭ ‬και‭ ‬να‭ ‬μελετηθεί‭ ‬ο‭ ‬βοτανικός,‭ ‬ζωολογικός,‭ ‬γεωλογικός‭ ‬και‭ ‬παλαιοντολογικός‭ ‬πλούτος‭ ‬της‭ ‬χώρας.‭ ‬Επιπρόσθετοι‭ ‬στόχοι‭ ‬του‭ ‬Κέντρου‭ ‬αποτελούν‭ ‬η‭ ‬παραγωγή‭ ‬εκπαιδευτικού‭ ‬υλικού,‭ ‬έντυπου‭ ‬και‭ ‬ηλεκτρονικού,‭ ‬καθώς‭ ‬και‭ ‬η‭ ‬διοργάνωση‭ ‬εξειδικευμένων‭ ‬σεμιναρίων‭ ‬για‭ ‬εκπαιδευτικούς.‭ ‬Αποτελεί‭ ‬πρότυπο‭ ‬μιας‭ ‬νέας‭ ‬προσέγγισης‭ ‬ανθρώπου‭ ‬και‭ ‬φύσης.‭ ‬Η‭ ‬δυνατότητά‭ ‬του‭ ‬να‭ ‬τέμνει‭ ‬με‭ ‬επιστημονική‭ ‬εγκυρότητα‭ ‬τις‭ ‬σχέσεις‭ ‬έρευνας,‭ ‬παιδείας‭ ‬και‭ ‬πολιτισμού‭ ‬συνθέτουν‭ ‬τη‭ ‬μοναδικότητά‭ ‬του.‭

Σκιρώνειο‭ ‬Κέντρο

Το‭ ‬Σκιρώνειο‭ ‬Κέντρο‭ ‬είναι‭ ‬ένας‭ ‬ελαιώνας‭ ‬9.500‭ ‬τ.μ.‭ ‬με‭ ‬αιωνόβια‭ ‬δένδρα,‭ ‬φλαμουριές,‭ ‬ροδιές‭ ‬και‭ ‬πανύψηλα‭ ‬κυπαρίσσια‭ ‬που‭ ‬εγκαινιάστηκε‭ ‬το‭ ‬1985.‭ ‬Λειτουργεί‭ ‬ως‭ ‬ένα‭ ‬πάρκο‭ ‬Σύγχρονης‭ ‬Γλυπτικής‭ ‬και‭ ‬η‭ ‬είσοδός‭ ‬του‭ ‬βρίσκεται‭ ‬στην‭ ‬οδό‭ ‬Γ.‭ ‬Λύρα‭ ‬73‭ ‬στη‭ ‬Νέα‭ ‬Κηφισιά.‭ ‬Δίνει‭ ‬μεγαλύτερη‭ ‬έμφαση‭ ‬στην‭ ‬υποστήριξη‭ ‬των‭ ‬νέων‭ ‬καλλιτεχνών,‭ ‬κάνοντάς‭ ‬το‭ ‬μοναδικό‭ ‬στην‭ ‬ευρύτερη‭ ‬περιοχή‭ ‬της‭ ‬πρωτεύουσας.‭ ‬Διαθέτει‭ ‬μόνιμη‭ ‬συλλογή‭ ‬που‭ ‬αποτελείται‭ ‬από‭ ‬υπερμεγέθη‭ ‬έργα‭ ‬Ελλήνων‭ ‬και‭ ‬ξένων‭ ‬καλλιτεχνών‭ ‬και‭ ‬γλυπτικές‭ ‬εγκαταστάσεις‭ ‬που‭ ‬συμβάλλουν‭ ‬στην‭ ‬ανάπτυξη‭ ‬των‭ ‬δραστηριοτήτων‭ ‬του‭ ‬Μουσείου.‭ ‬Η‭ ‬παλαιά‭ ‬αγροικία‭ ‬και‭ ‬οι‭ ‬άλλες‭ ‬κτιριακές‭ ‬εγκαταστάσεις‭ ‬χρησιμεύουν‭ ‬ως‭ ‬εκθεσιακοί‭ ‬χώροι‭ ‬και‭ ‬γραφεία‭ ‬του‭ ‬ιδρύματος.‭ ‬Από‭ ‬το‭ ‬1995‭ ‬στον‭ ‬ίδιο‭ ‬χώρο‭ ‬διοργανώνονται‭ ‬εκπαιδευτικά‭ ‬προγράμματα,‭ ‬που‭ ‬συνδυάζουν‭ ‬την‭ ‬αισθητική‭ ‬και‭ ‬την‭ ‬περιβαλλοντική‭ ‬εκπαίδευση,‭ ‬απόλυτα‭ ‬εναρμονισμένα‭ ‬με‭ ‬τη‭ ‬μοναδικότητα‭ ‬του‭ ‬Πάρκου‭ ‬και‭ ‬των‭ ‬εκθεμάτων‭ ‬του.

Μουσείο‭ ‬Τηλεπικοινωνιών

Το‭ ‬Μουσείο‭ ‬Τηλεπικοινωνιών‭ ‬του‭ ‬ΟΤΕ‭ ‬άνοιξε‭ ‬τις‭ ‬πύλες‭ ‬του‭ ‬στο‭ ‬κοινό‭ ‬το‭ ‬1990.‭ ‬Στεγάζεται‭ ‬στην‭ ‬οδό‭ ‬Πρωτέως‭ ‬25‭ ‬στη‭ ‬Νέα‭ ‬Κηφισιά‭ ‬και‭ ‬διαθέτει‭ ‬χώρους‭ ‬για‭ ‬τις‭ ‬μόνιμες‭ ‬εκθέσεις‭ ‬του,‭ ‬αίθουσα‭ ‬προβολών‭ ‬και‭ ‬διαλέξεων,‭ ‬βιβλιοθήκη‭ ‬και‭ ‬εργαστήριο.‭ ‬Είναι‭ ‬μοναδικό‭ ‬στο‭ ‬είδος‭ ‬του‭ ‬μεταξύ‭ ‬των‭ ‬λίγων‭ ‬μουσείων‭ ‬τεχνολογίας‭ ‬στην‭ ‬Ελλάδα,‭ ‬συμβάλλοντας‭ ‬έτσι‭ ‬στη‭ ‬διαφύλαξη‭ ‬της‭ ‬βιομηχανικής‭ ‬κληρονομιάς‭ ‬και‭ ‬της‭ ‬τεχνολογικής‭ ‬παράδοσης‭ ‬της‭ ‬χώρας‭ ‬μας.‭ ‬Η‭ ‬συλλογή‭ ‬του‭ ‬Μουσείου‭ ‬περιλαμβάνει‭ ‬πάνω‭ ‬από‭ ‬4.500‭ ‬αντικείμενα,‭ ‬πλούσιο‭ ‬φωτογραφικό‭ ‬και‭ ‬οπτικοακουστικό‭ ‬αρχειακό‭ ‬υλικό.

Βίλα‭ ‬Αμαρυλλίς

Η‭ ‬Βίλα‭ «‬Αμαρυλλίς‭»‬ βρίσκεται‭ ‬στη‭ ‬συμβολή‭ ‬των‭ ‬οδών‭ ‬Αγίων‭ ‬Θεοδώρων‭ ‬και‭ ‬Δ.‭ ‬Κυριακού‭ ‬στην‭ ‬Κηφισιά,‭ ‬όπου‭ ‬στεγάζονται‭ ‬στο‭ ‬ισόγειο‭ ‬η‭ ‬Δημοτική‭ ‬Βιβλιοθήκη‭ ‬και‭ ‬στον‭ ‬πρώτο‭ ‬όροφο‭ ‬το‭ ‬Μουσείο‭ ‬Γεωργίου‭ ‬Δροσίνη.‭ ‬Το‭ ‬κτίριο‭ ‬κτίστηκε‭ ‬το‭ ‬1870.‭ ‬Ο‭ ‬Στράτος‭ ‬Δροσίνης,‭ ‬αδελφός‭ ‬του‭ ‬ποιητή‭ ‬το‭ ‬αγόρασε‭ ‬το‭ ‬1918‭ ‬και‭ ‬μετά‭ ‬το‭ ‬θάνατό‭ ‬του,‭ ‬το‭ ‬1942,‭ ‬περιήλθε‭ ‬στην‭ ‬αδελφή‭ ‬του‭ ‬Κάτια‭ ‬Δροσίνη,‭ ‬η‭ ‬οποία‭ ‬στη‭ ‬διαθήκη‭ ‬της‭ ‬έθεσε‭ ‬τον‭ ‬όρο‭ ‬να‭ ‬δημιουργηθεί‭ ‬στο‭ ‬χώρο‭ ‬της‭ ‬το‭ ‬Μουσείο‭ ‬Δροσίνη.‭ ‬Η‭ ‬χρήση‭ ‬της‭ ‬βίλας‭ ‬παραχωρήθηκε‭ ‬από‭ ‬το‭ ‬ελληνικό‭ ‬δημόσιο‭ ‬στο‭ ‬Δήμο‭ ‬Κηφισιάς‭ ‬το‭ ‬1988.‭

Μουσείο‭ ‬Δροσίνη

Το‭ ‬Μουσείο‭ ‬Γεωργίου‭ ‬Δροσίνη‭ ‬δημιουργήθηκε‭ ‬το‭ ‬1997‭ ‬στη‭ ‬Βίλα‭ «‬Αμαρυλλίς‭»‬,‭ ‬όπου‭ ‬έζησε‭ ‬τα‭ ‬τελευταία‭ ‬δεκαπέντε‭ ‬χρόνια‭ ‬της‭ ‬ζωής‭ ‬του‭ ‬ο‭ ‬ποιητής,‭ ‬πεζογράφος‭ ‬και‭ ‬δημοσιογράφος‭ ‬Γεώργιος‭ ‬Δροσίνης‭ (‬1859-1951‭)‬.‭ ‬Πρωτότυπα‭ ‬βιβλία,‭ ‬που‭ ‬αναφέρονται‭ ‬στον‭ ‬ποιητή‭ ‬και‭ ‬προσωπικά‭ ‬αντικείμενα,‭ ‬που‭ ‬ανήκουν‭ ‬στο‭ ‬Σύλλογο‭ «‬Οι‭ ‬Φίλοι‭ ‬Του‭ ‬Μουσείου‭ ‬Γ.‭ ‬Δροσίνη‭»‬,‭ ‬κοσμούν‭ ‬το‭ ‬οίκημα.‭ ‬Υπάρχουν‭ ‬ιδιόγραφα‭ ‬χειρόγραφα‭ ‬του‭ ‬ποιητή,‭ ‬κειμήλια,‭ ‬φωτογραφίες‭ ‬καθώς‭ ‬και‭ ‬ολόκληρο‭ ‬το‭ ‬ποιητικό,‭ ‬πεζογραφικό‭ ‬και‭ ‬λαογραφικό‭ ‬του‭ ‬έργο.‭ ‬Η‭ ‬συλλογή‭ ‬συγκροτήθηκε‭ ‬με‭ ‬την‭ ‬ευγενική‭ ‬φροντίδα‭ ‬και‭ ‬επιμέλεια‭ ‬του‭ ‬Συλλόγου,‭ ‬ο‭ ‬οποίος‭ ‬ασχολείται‭ ‬με‭ ‬τη‭ ‬διοργάνωση‭ ‬εκδηλώσεων‭ ‬σε‭ ‬συνεννόηση‭ ‬με‭ ‬το‭ ‬Δήμο‭ ‬Κηφισιάς,‭ ‬ο‭ ‬οποίος‭ ‬είναι‭ ‬και‭ ‬ο‭ ‬διαχειριστής‭ ‬του‭ ‬κληροδοτήματος‭ ‬Δροσίνη.‭

Αρχαιολογική‭ ‬Συλλογή

Η‭ ‬Αρχαιολογική‭ ‬Συλλογή‭ ‬εγκαινιάστηκε‭ ‬το‭ ‬Νοέμβριο‭ ‬του‭ ‬2004‭ ‬και‭ ‬είναι‭ ‬δημιούργημα‭ ‬της‭ ‬Β‭΄‬ Εφορείας‭ ‬Προϊστορικών‭ ‬και‭ ‬Κλασικών‭ ‬Αρχαιοτήτων‭ ‬του‭ ‬Υπουργείου‭ ‬Πολιτισμού,‭ ‬του‭ ‬Δήμου‭ ‬Κηφισιάς‭ ‬και‭ ‬της‭ ‬Εταιρείας‭ ‬των‭ ‬Φίλων‭ ‬του‭ ‬Αρχαιολογικού‭ ‬Μουσείου‭ ‬Κηφισιάς.‭ ‬Η‭ ‬συλλογή‭ ‬στεγάζεται‭ ‬σε‭ ‬ένα‭ ‬διατηρητέο‭ ‬πέτρινο‭ ‬κτίριο‭ ‬του‭ ‬1930‭ ‬στη‭ ‬συμβολή‭ ‬των‭ ‬οδών‭ ‬Γεωργαντά‭ ‬και‭ ‬Κασσαβέτη‭ ‬και‭ ‬περιέχει‭ ‬ευρήματα‭ ‬ανασκαφών‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬Κηφισιά‭ ‬και‭ ‬την‭ ‬ευρύτερη‭ ‬περιοχή.‭ ‬Ο‭ ‬σχεδιασμός‭ ‬της‭ ‬έκθεσης‭ ‬προέκυψε‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬ανάγκη‭ ‬διαφύλαξης‭ ‬και‭ ‬προβολής‭ ‬μεγάλου‭ ‬αριθμού‭ ‬ευρημάτων,‭ ‬τα‭ ‬οποία‭ ‬αποκαλύφθηκαν‭ ‬τα‭ ‬τελευταία‭ ‬χρόνια‭ ‬σε‭ ‬σωστικές‭ ‬ανασκαφές,‭ ‬τόσο‭ ‬σε‭ ‬ιδιωτικά‭ ‬οικόπεδα‭ ‬της‭ ‬Κηφισιάς‭ ‬όσο‭ ‬και‭ ‬κατά‭ ‬τη‭ ‬διάρκεια‭ ‬κατασκευής‭ ‬των‭ ‬δημοσίων‭ ‬έργων‭ ‬στα‭ ‬βόρεια‭ ‬προάστια.‭ ‬Ωστόσο,‭ ‬αυτή‭ ‬την‭ ‬περίοδο‭ ‬η‭ ‬Συλλογή‭ ‬πρόκειται‭ ‬να‭ ‬μεταστεγαστεί‭ ‬στην‭ ‬αναπαλαιωμένη‭ ‬Βίλα‭ ‬Κουτούπη‭ ‬στην‭ ‬Κάτω‭ ‬Κηφισιά.‭

Μουσείο‭ ‬Μπενάκη‭ (‬Ιστορικό‭ ‬Αρχείο‭)

Τα‭ ‬Ιστορικά‭ ‬Αρχεία‭ ‬του‭ ‬Μουσείου‭ ‬Μπενάκη‭ ‬αποτελούν‭ ‬έναν‭ ‬από‭ ‬τους‭ ‬πλέον‭ ‬συγκροτημένους‭ ‬φορείς‭ ‬αρχειακών‭ ‬συλλογών‭ ‬στον‭ ‬ελληνικό‭ ‬χώρο,‭ ‬που‭ ‬οργανώθηκε‭ ‬και‭ ‬άρχισε‭ ‬να‭ ‬λειτουργεί‭ ‬ως‭ ‬αυτόνομο‭ ‬τμήμα‭ ‬το‭ ‬1950.‭ ‬Από‭ ‬το‭ ‬1994‭ ‬μεταστεγάστηκε‭ ‬στην‭ ‬Κηφισιά,‭ ‬στο‭ ‬μέγαρο‭ ‬του‭ ‬Στέφανου‭ ‬και‭ ‬της‭ ‬Πηνελόπης‭ ‬Δέλτα,‭ ‬δωρεά‭ ‬της‭ ‬κόρης‭ ‬τους‭ ‬Αλεξάνδρας‭ ‬Δέλτα-Παπαδοπούλου,‭ ‬που‭ ‬βρίσκεται‭ ‬στην‭ ‬οδό‭ ‬Εμμανουήλ‭ ‬Μπενάκη‭ ‬38‭ ‬και‭ ‬Στεφάνου‭ ‬Δέλτα.‭ ‬Τα‭ ‬αρχεία‭ ‬προέρχονται,‭ ‬καταρχήν,‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬προσωπική‭ ‬συλλογή‭ ‬του‭ ‬Αντώνη‭ ‬Μπενάκη,‭ ‬καθώς‭ ‬και‭ ‬από‭ ‬μεταγενέστερες‭ ‬δωρεές‭ ‬ιδιωτικών‭ ‬φορέων‭ ‬και‭ ‬προσώπων.‭ ‬Με‭ ‬άξονα‭ ‬την‭ ‬ιστορική‭ ‬πορεία‭ ‬του‭ ‬Νέου‭ ‬Ελληνισμού‭ ‬συγκεντρώθηκαν‭ ‬έγγραφα,‭ ‬αρχεία‭ ‬και‭ ‬άλλα‭ ‬ιστορικά‭ ‬κειμήλια,‭ ‬τα‭ ‬οποία‭ ‬καλύπτουν,‭ ‬ως‭ ‬επί‭ ‬το‭ ‬πλείστον,‭ ‬τους‭ ‬τελευταίους‭ ‬τρεις‭ ‬αιώνες‭ ‬της‭ ‬πολιτικής,‭ ‬οικονομικής‭ ‬και‭ ‬κοινωνικής‭ ‬ζωής‭ ‬της‭ ‬Ελλάδας.‭ ‬Με‭ ‬τις‭ ‬εκτεταμένες‭ ‬ενότητες‭ ‬των‭ ‬τεκμηρίων‭ ‬του,‭ ‬που‭ ‬καλύπτουν‭ ‬περισσότερους‭ ‬από‭ ‬έναν‭ ‬πολιτισμικούς‭ ‬τομείς,‭ ‬αλλά‭ ‬και‭ ‬τη‭ ‬γενικότερη‭ ‬λειτουργία‭ ‬του,‭ ‬που‭ ‬εξυπηρετεί‭ ‬περισσότερες‭ ‬από‭ ‬μία‭ ‬κοινωνικές‭ ‬ανάγκες,‭ ‬το‭ ‬Μουσείο‭ ‬Μπενάκη,‭ ‬προσφέρει‭ ‬ένα‭ ‬μοναδικό‭ ‬ίσως‭ ‬υπόδειγμα‭ ‬σύνθετης‭ ‬δομής‭ ‬μέσα‭ ‬στο‭ ‬ευρύτερο‭ ‬πλέγμα‭ ‬των‭ ‬μουσειακών‭ ‬ιδρυμάτων‭ ‬της‭ ‬Ελλάδας.‭

Πινακοθήκη‭ ‬Κουβουτσάκη

Η‭ ‬Πινακοθήκη‭ ‬Κουβουτσάκη‭ ‬ιδρύθηκε‭ ‬το‭ ‬1995‭ ‬με‭ ‬πρωτοβουλία‭ ‬του‭ ‬Παναγιώτη‭ ‬Ν.‭ ‬Κουβουτσάκη‭ ‬και‭ ‬είναι‭ ‬ένας‭ ‬κοινωφελής‭ ‬μη‭ ‬κερδοσκοπικός‭ ‬οργανισμός‭ ‬που‭ ‬βρίσκεται‭ ‬στην‭ ‬Κηφισιά‭ ‬στην‭ ‬οδό‭ ‬Λεβίδου‭ ‬11.‭ ‬Η‭ ‬λειτουργία‭ ‬της‭ ‬έχει‭ ‬ως‭ ‬σκοπό‭ ‬την‭ ‬ανάπτυξη,‭ ‬την‭ ‬καλλιέργεια,‭ ‬την‭ ‬προαγωγή‭ ‬και‭ ‬τη‭ ‬διάδοση‭ ‬των‭ ‬εικαστικών‭ ‬τεχνών,‭ ‬δίνοντας‭ ‬ιδιαίτερη‭ ‬έμφαση‭ ‬στην‭ ‬παραστατική‭ ‬ζωγραφική‭ ‬και‭ ‬γλυπτική.‭ ‬Τα‭ ‬έργα,‭ ‬που‭ ‬εκτίθενται,‭ ‬προέρχονται‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬ιδιωτική‭ ‬συλλογή‭ ‬του‭ ‬ιδιοκτήτη‭ ‬και‭ ‬αποτελούν‭ ‬ενότητα,‭ ‬που‭ ‬συνεχώς‭ ‬εμπλουτίζεται.‭ ‬Περιλαμβάνονται‭ ‬έργα‭ ‬καλλιτεχνών,‭ ‬από‭ ‬το‭ ‬1800‭ ‬μέχρι‭ ‬σήμερα,‭ ‬που‭ ‬επεδίωξαν‭ ‬την‭ ‬οπτική‭ ‬προσέγγιση‭ ‬της‭ ‬αντικειμενικής‭ ‬πραγματικότητας‭ ‬μέσα‭ ‬από‭ ‬διάφορες‭ ‬μορφές‭ ‬ρεαλιστικής‭ ‬ζωγραφικής.‭ ‬Η‭ ‬συλλογή,‭ ‬που‭ ‬καθίσταται‭ ‬μοναδική‭ ‬σήμερα‭ ‬στο‭ ‬είδος‭ ‬της‭ ‬στην‭ ‬Ελλάδα,‭ ‬περιλαμβάνει‭ ‬περίπου‭ ‬1.500‭ ‬έργα‭ ‬ζωγραφικής‭ ‬και‭ ‬γλυπτικής‭ ‬του‭ ‬19ου‭ ‬και‭ ‬του‭ ‬20ού‭ ‬αιώνα,‭ ‬Ελλήνων‭ ‬και‭ ‬ξένων‭ ‬καλλιτεχνών.

Διαβάστε επίσης:

Η Κηφισιά του χθες και του σήμερα‭ (‬Μέρος‭ ‬Β‭΄‬)

Η Κηφισιά του χθες και του σήμερα‭ (‬Μέρος‭ ‬Γ‭΄‬)

-‭ ‬Μην‭ ‬ξεχάσετε‭ ‬να‭ ‬διαβάσετε‭ ‬τη‭ ‬συνέχεια‭  ‬του‭ ‬αφιερώματος‭ ‬μόνο‭ ‬στον‭ ‬Χτύπο‭ ‬που‭ ‬κυκλοφορεί‭ ‬στα‭ ‬περίπτερα‭ ‬από‭ ‬την‭ ‬Παρασκευή‭ ‬18‭ ‬Ιουλίου

*‬Πηγή ‬αποτέλεσε‭ ‬ο‭ ‬Σύνδεσμος‭ ‬Βιώσιμης‭ ‬Ανάπτυξης‭ ‬Πόλεων‭.

** H εν λόγω εργασία-έρευνα έγινε από το Σύνδεσμο στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος για τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο μέσω προγραμμάτων κοινωφελούς απασχόλησης στην Β.-Β.Α. Περιφέρεια Αττικής με τίτλο “Καταγραφή των χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς στην περιοχή των Δήμων-μελών του Συνδέσμου”.
Για την ολοκλήρωση του συνεργάστηκαν πληθώρα επιστημόνων διαφόρων ειδικοτήτων (ιστορικοί-φιλόλογοι) και απαιτήθηκε πολύωρη εργασία συλλογής και τεκμηρίωσης στοιχείων (βιβλιογραφία, διαδίκτυο, επαφές με δήμους και φορείς). Στόχος ήταν η κατά το δυνατό πληρέστερη και πλέον αξιόπιστη καταγραφή της της πολιτιστικής κληρονομιάς των Δήμων-Μελών του Συνδέσμου.

Σχολιάστε το άρθρο

Παρακαλούμε, εισάγετε το σχόλιό σας.
Παρακαλούμε, εισάγετε το όνομά σας.