Νέα επικίνδυνη κλιμάκωση καταγράφεται στη Μέση Ανατολή, καθώς Ηνωμένες Πολιτείες και Ιράν αλληλοκατηγορούνται για παραβίαση της εκεχειρίας που είχε συμφωνηθεί στις 17 Ιουνίου. Οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις εξαπέλυσαν τη νύχτα του Σαββάτου προς Κυριακή σειρά αεροπορικών επιθέσεων εναντίον στρατιωτικών στόχων στο Ιράν, ενώ η Τεχεράνη απάντησε με πυραυλικά και μη επανδρωμένα πλήγματα σε αμερικανικές εγκαταστάσεις στο Κουβέιτ και το Μπαχρέιν.
Σύμφωνα με τη CENTCOM, αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη έπληξαν δέκα στόχους στο ιρανικό έδαφος, μεταξύ των οποίων εγκαταστάσεις επικοινωνιών, συστήματα αεράμυνας, αποθήκες drones και στρατιωτικές υποδομές επιτήρησης.
Εκρήξεις στο νότιο Ιράν
Ιρανικά μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι ακούστηκαν ισχυρές εκρήξεις στην περιοχή Σιρίκ, στο νότιο τμήμα της χώρας. Σύμφωνα με την κρατική τηλεόραση, επλήγη τηλεπικοινωνιακός πύργος, ενώ αναφέρθηκαν χτυπήματα και στο νησί Κεσμ, χωρίς να υπάρχουν πληροφορίες για θύματα.
Η Ουάσινγκτον υποστηρίζει ότι τα πλήγματα αποτελούν απάντηση σε πρόσφατες ιρανικές επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην περιοχή των Στενών του Ορμούζ, κατηγορώντας την Τεχεράνη ότι παραβίασε τους όρους της κατάπαυσης του πυρός.
Αντίποινα σε αμερικανικές βάσεις
Λίγες ώρες αργότερα, οι Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν ότι εξαπέλυσαν πυραυλικές και αεροπορικές επιθέσεις με drones εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Κουβέιτ και στο Μπαχρέιν.
Η Τεχεράνη υποστήριξε ότι επλήγησαν στρατηγικοί στόχοι, ανάμεσά τους η βάση Αλί αλ Σάλεμ στο Κουβέιτ και εγκαταστάσεις του 5ου Στόλου των ΗΠΑ στο Μπαχρέιν.
Οι αρχές του Κουβέιτ επιβεβαίωσαν τις επιθέσεις, ενώ στο Μπαχρέιν ενεργοποιήθηκαν οι σειρήνες αεροπορικού συναγερμού και οι κάτοικοι κλήθηκαν να αναζητήσουν ασφαλή καταφύγια.
Σκληρή προειδοποίηση Τραμπ
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, προχώρησε σε νέες απειλητικές δηλώσεις κατά του Ιράν, υποστηρίζοντας ότι οι αμερικανικές δυνάμεις έπληξαν κρίσιμες στρατιωτικές εγκαταστάσεις της χώρας.
Σε ανάρτησή του ανέφερε ότι εάν η Τεχεράνη συνεχίσει να παραβιάζει τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός, οι Ηνωμένες Πολιτείες ενδέχεται να προχωρήσουν σε ακόμη πιο εκτεταμένες στρατιωτικές ενέργειες, προειδοποιώντας ότι το ιρανικό καθεστώς κινδυνεύει με ολοκληρωτική καταστροφή.
Από την πλευρά της, η ιρανική ηγεσία χαρακτήρισε τις αμερικανικές επιθέσεις σοβαρή παραβίαση των συμφωνηθέντων και προειδοποίησε ότι κάθε νέα ενέργεια θα απαντηθεί με ακόμη μεγαλύτερη ένταση.
Νέες εντάσεις και στον Λίβανο
Την ίδια ώρα, η κατάσταση παραμένει τεταμένη και στον Λίβανο. Ο ηγέτης της Χεζμπολάχ, Ναΐμ Κάσεμ, επέκρινε τη συμφωνία που υπογράφηκε μεταξύ Λιβάνου και Ισραήλ με αμερικανική διαμεσολάβηση, χαρακτηρίζοντάς την πλήγμα για την εθνική κυριαρχία της χώρας.
Αντίθετα, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου, χαιρέτισε τη συμφωνία ως σημαντική στρατηγική επιτυχία απέναντι στο Ιράν και τη Χεζμπολάχ, ενώ ο υπουργός Εθνικής Ασφαλείας Ιταμάρ Μπεν-Γκβιρ εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις, θεωρώντας ότι η λιβανική κυβέρνηση δεν μπορεί να εγγυηθεί τον αφοπλισμό της οργάνωσης.