Ελάτε στην παρέα μας

Οικονομία

Ποια είναι τα βασικά σημεία της πρότασης του Υπουργείου Ανάπτυξης

Δημοσιεύθηκε

στις

Τι αλλάζει στον Αγορανομικό Κώδικα

Τα βασικά σημεία του νέου Αγορανομικού Κώδικα έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Ανάπτυξης. Σημειώνεται πως ο Αγορανομικός Κώδικας είναι ο νόμος πλαίσιο του 1946 που δίνει την εξουσιοδότηση στον Υπουργό να εκδίδει Αγορανομικές Διατάξεις.

Ο Κώδικας δεν ρυθμίζει διεξοδικά κανένα θέμα, αυτό το κάνουν οι Διατάξεις. Στον Κώδικα επίσης περιλαμβάνεται το κυρωτικό σύστημα κάτω από το οποίο τιμωρείται η παράβαση της Διάταξης. Οι αλλαγές που προτείνονται, σύμφωνα με το Υπουργείο, δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα σε όλο το εύρος των ρυθμίσεων του Κώδικα, ιδιαίτερα δε σε ό,τι αφορά στις κυρώσεις και τους ελέγχους.
Ειδικότερα:

1. Η πρώτη δομική αλλαγή είναι ότι θεσμοθετείται η κωδικοποίηση των σχετικών διατάξεων ανά πενταετία, ώστε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο που συναντήσαμε, όταν χρειάστηκε να αλλάξουμε τον Κώδικα μετά από μισό αιώνα και πλέον.

2. Αλλάζει άρδην το καθεστώς των εκπτώσεων και των προσφορών. Με την εξαίρεση της αγοράς αυτοκινήτου, οι νέες ρυθμίσεις είναι οι εξής: Επιτρέπεται η πώληση εμπορευμάτων με μειωμένες τιμές τέσσερις (4) φορές το χρόνο, ως εξής:

Α. Τακτικές εκπτώσεις.
α) Από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου και
β) από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το τέλος του Αυγούστου.

Β. Ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι.
α) Το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου και
β) το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου.

Μια ακόμα νέα ρύθμιση είναι εκείνη που αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια των ΜΗ εκπτωτικών περιόδων επιτρέπεται μόνον η ευκρινής αναγραφή της παλαιάς και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με προσφορά. Παράδειγμα: Αντί να αναγράφεται το ποσοστό της προσφοράς (πχ 20%) που μπερδεύει τον καταναλωτή, διότι δεν γνωρίζει ούτε την αρχική τιμή, ούτε την τελική, τώρα οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να αναγράφουν την αρχική τιμή (προ προσφοράς) και την τελική (μετά την προσφορά), ώστε ο καταναλωτής να γνωρίζει επακριβώς το ποσό που εξοικονομεί. Αυτό ισχύει στις ΜΗ εκπτωτικές περιόδους. Στις περιόδους των εκπτώσεων, επιτρέπεται και η αναγραφή του ποσοστού της έκπτωσης.

3. Σημαντικές είναι και οι μεταβολές που γίνονται στο πότε μπορούν τα καταστήματα να μένουν ανοικτά τις Κυριακές. Επιτρέπεται, προαιρετικά, η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις εξής Κυριακές:
α) Την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη των χρονικών περιόδων της παραγράφου 1 του άρθρου 5 του παρόντος νόμου. Σε περίπτωση που η πρώτη Κυριακή συμπίπτει με επίσημη αργία, η δυνατότητα μετατίθεται την επόμενη Κυριακή.
β) Τις δύο (2) Κυριακές πριν από την ημέρα των Χριστουγέννων.
γ) Την Κυριακή των Βαΐων.

Επιτρέπεται, προαιρετικά, η λειτουργία όλες τις Κυριακές του έτους των εμπορικών καταστημάτων με συνολική επιφάνεια εμβαδού, όπως αυτό αναγράφεται στον λογαριασμό της ΔΕΗ, μέχρι διακόσια πενήντα (250) τετραγωνικά μέτρα, υπό τις εξής προϋποθέσεις: α) να μην ανήκουν, υπό οιαδήποτε νομική σχέση, σε αλυσίδα καταστημάτων και β) να μη λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας τύπου « shops-in-a-shop». Με αυτό τον τρόπο δίνουμε τη δυνατότητα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις να λειτουργήσουν και τις Κυριακές, σε περιβάλλον που θα μεγιστοποιήσει την ωφέλειά τους.

4. Αυστηροποιούνται τόσον οι ποινικές κυρώσεις όσον και τα διοικητικά πρόστιμα, με σαφή προσδιορισμό, ώστε τόσον τα ελεγκτικά όργανα όσον και οι επαγγελματίες να γνωρίζουν με σαφήνεια τους κανόνες του παιχνιδιού. Με τον τρόπο αυτόν ελαχιστοποιούνται οι δυνατότητες παράνομης συναλλαγής μεταξύ ελεγκτών και ελεγχομένων. Παράδειγμα Α: Ειδικά στα βενζινάδικα,  ως αυτουργοί για τα ποινικά αδικήματα που προβλέπονται, διώκονται οι νόμιμοι εκπρόσωποι και οι εν τοις πράγμασι ασκούντες την διοίκηση και διαχείριση της επιχείρησης. Δηλαδή καταργείται το κενό του νόμου, που επέτρεπε σε επιτηδείους να εμφανίζουν άλλα πρόσωπα, συνήθως υπερήλικα, ως νόμιμους εκπρόσωπους, ενώ οι ίδιοι οι επιτήδειοι ήταν εν τοις πράγμασι ασκούντες τη διοίκηση σε ένα πρατήριο βενζίνης. Τώρα διώκονται και οι δυο. Παράδειγμα Γ: Εάν σε ένα βενζινάδικο βρεθεί «πειραγμένη» η αντλία, μέχρι σήμερα η κύρωση ήταν πρόστιμο έως 30.000 ευρώ. Η διατύπωση του νόμου άφηνε περιθώρια για συναλλαγή. Οι νέες κυρώσεις που προβλέπονται είναι: όποιος είναι υπεύθυνος για την αντλία, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι (6) μηνών. Τα μέσα καταδολίευσης ή αλλοίωσης κατάσχονται και επιβάλλεται και διοικητικό πρόστιμο ύψους τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ (ακριβές πρόστιμο, όχι ‘έως’) για κάθε επηρεαζόμενη αντλία. Παράλληλα, αφαιρείται υποχρεωτικά οριστικά η άδεια λειτουργίας της εν λόγω επιχείρησης.

5. Καταργούνται απαρχαιωμένες διατάξεις που ανάγονται στην μεταπολεμική περίοδο και εξυπηρετούσαν άλλες ανάγκες επάρκειας αγαθών και προστασίας του καταναλωτικού κοινού. Τέτοια παραδείγματα είναι π.χ. η εξουσία που δινόταν στον Υπουργό να απαγορεύει τις εξαγωγές, να ρυθμίζει τον τρόπο και τόπο πώλησης ειδών βιοτικής ανάγκης και να ρυθμίζει τις συμβατικές σχέσεις των μερών σε όλα τα στάδια εμπορίας και διακίνησης προϊόντων.

6. Καθίστανται κακουργήματα τόσο η διακίνηση και εμπορία επικίνδυνων για την υγεία τροφίμων όσο και η κατ’ επάγγελμα εμπορία και εγκατάσταση καταδολιευτικών μέσων στις αντλίες καυσίμων. Από εδώ και πέρα, όποιος θέτει με τέτοιες μεθόδους σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, θα πρέπει να γνωρίζει ότι κινδυνεύει με φυλάκιση.

7. Θεσπίζεται για πρώτη φορά η δυνατότητα ελέγχων των πρατηρίων υγρών καυσίμων με το λεγόμενο «κρυφό αυτοκίνητο».

8. Τέλος, δίνεται η δυνατότητα της καταβολής του ημίσεως του επιβληθέντος προστίμου με παράλληλη παραίτηση από κάθε ένδικο μέσο, εις τρόπον ώστε και να αυξηθούν τα έσοδα του Δημοσίου αλλά και να αποφεύγονται οι μακρές δικαστικές διαδικασίες. Πρόκειται για μια πρακτική που ακολουθείται σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις επιβολής προστίμων (όπως πχ για παραβάσεις του ΚΟΚ).

Continue Reading
Κάντε κλικ για να σχολιάσετε

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ