Ελάτε στην παρέα μας

Ειδήσεις

Με δύο διακεκριμένους επιστήμονες ολοκληρώθηκε το 9ο Διεθνές Συμπόσιο Θεσσαλονίκης

Δημοσιεύθηκε

στις

Τη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε η 4η και τελευταία συζήτηση του 9ου Διεθνούς Συμποσίου Θεσσαλονίκης.

Δυο διακεκριμένοι Έλληνες επιστήμονες από το MIT, ο Μιχάλης Μπλέτσας και ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, συζήτησαν με τον Δημήτρη Καιρίδη για τις τεχνολογικές εξελίξεις, την τεχνητή νοημοσύνη και την τέταρτη βιομηχανική επανάσταση. Πώς θα είναι τεχνολογικά ο κόσμος σε 10, 20 και 30 χρόνια από σήμερα, τι είναι η τεχνητή νοημοσύνη και τι σημαίνει για τη ζωή των
ανθρώπων, ποιες οι ευκαιρίες και ποιοι οι κίνδυνοι από τις ραγδαίες αλλαγές και πως πρέπει η Ελλάδα να δράσει για να εκμεταλλευτεί τις πρώτες και να αποφύγει τους δεύτερους;

Για τον Μιχάλη Μπλέτσα, η 4η βιομηχανική επανάσταση είναι ένας συνδυασμός τεχνολογικών εξελίξεων σε μία σειρά από πεδία όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, η γενετική και οι αλλαγές που αυτές προκαλούν παγκοσμίως. Οι στόχοιτης ανθρωπότητας στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης συνεχώς εξελίσσονται. Τη δεκαετία του ’60, πιστεύαμε ότι θα είχαμε επιτύχει να αντιγράψουμε την
ανθρώπινη νοημοσύνη αν κατάφερνε ένας υπολογιστής να κερδίσει άνθρωπο στο σκάκι. Πλέον οι στόχοι έχουν αλλάξει και γίνονται συνεχώς πιο φιλόδοξοι.  Όσον αφορά τους κινδύνους, η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι παρά ένα εργαλείο το οποίο μας βοηθά να επιτυγχάνουμε τους στόχους που θέτουμε. Αν το σύστημα αξιών μας θέτει στόχους που πλήττουν ή είναι επικίνδυνοι για το κοινωνικό σύνολο, τότε τα πράγματα δύναται να έχουν και αρνητικές συνέπειες. Η τεχνητή νοημοσύνη και οι εφαρμογές της οφείλουν να χρησιμοποιούνται επικουρικά και πάντα υπό την επίβλεψη ανθρώπων, ειδικά σε ευαίσθητους τομείς όπως η αστυνόμευση ή η δικαιοσύνη.  Σχολιάζοντας αυτά που πρέπει να αλλάξουν στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, ο Μιχάλης Μπλέτσας τόνισε ότι ένα από τα πράγματα που μας δείχνει η τεχνητή νοημοσύνη και πρέπει να το χρησιμοποιήσουμε στο σχολείο είναι πώς δεν είναι η γνώση το πιο σημαντικό, αλλά η ίδια η μάθηση. Να μάθουν τα παιδιά “να μαθαίνουν”.

Ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης εξήγησε ότι υπάρχουν κάποια πράγματα που η τεχνητή νοημοσύνη πλέον κάνει αποτελεσματικά, όπως ή αναγνώριση ομιλίας ή η αναγνώριση εικόνας. Σε αυτή τη φάση όμως, αδυνατεί να κατανοήσει το νόημα ή την αιτιώδη σχέση σε διάφορες διαδικασίες, οι υπολογιστικές μηχανές αδυνατούν να αντιληφθούν τον κόσμο γύρω τους. Οι εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης
επηρεάζουν ήδη τις ζωές μας: η Alexa της Amazon, τo Siri των Iphone ή ο τρόπος που εμφανίζονται οι διαφημίσεις στη Google ή στο Facebook. Η καινοτομία στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης προέρχεται από τους ψηφιακούς κολοσσούς του ιδιωτικού τομέα και επομένως οι περισσότερες εφαρμογές έχουν και κερδοσκοπικό χαρακτήρα.

Μιλώντας για τους κινδύνους, ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης τόνισε ότι οι υπολογιστικές μηχανές και οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούν, τροφοδοτούνται από βάσεις δεδομένων οι οποίες με τη σειρά τους έχουν δημιουργηθεί ή συνταχθεί από ανθρώπους. Ο παράγοντας της υποκειμενικότητας, επομένως, δεν απουσιάζει από τον τρόπο που λειτουργούν οι διάφορες εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Τέλος, πάντα υπάρχει και η δυνατότητα να “εξαπατηθούν” αυτές οι εφαρμογές οι οποίες δεν είναι τελειοποιημένες. Σχολιάζοντας το τι πρέπει να γίνει στην Ελλάδα, ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης θεωρεί ότι η χώρα έχει πολύ “ταλέντο”, πρέπει, όμως, να αποκτήσει πρόσβαση σε πόρους προκειμένου να αρχίσει, εκτός από το να εισάγει τεχνολογία, να εξάγει.

Εδώ η συζήτηση στα αγγλικά

Εδώ η συζήτηση με διερμηνεία στα ελληνικά

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ