Connect with us

Οικονομία

Οριστική απόφαση: Επιβολή τέλους στα παλαιά αυτοκίνητα και νέα τέλη κυκλοφορίας

Published

on

Ήρθε η στιγμή -μετά από πιέσεις της Ε.Ε.- να αναλάβει η Ελλάδα δράση για τα παλιά ρυπογόνα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους. Τι να περιμένουμε…

Η ηλικία του στόλου των οχημάτων στη χώρα μας αποτελεί το κύριο εμπόδιο στην υποχρέωση μείωσης του Ευρωπαϊκού περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει προχωρήσει σε σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια για την απεξάρτησή της από τον λιγνίτη, το πετρέλαιο και το κάρβουνο στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, επιτυγχάνοντας ενεργειακή αυτονομία με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) έως και 70%, δεν μπορεί να διατηρεί μέσο όρο ηλικίας 17,3 ετών για τα Ι.Χ. και άνω των 20 ετών για τα φορτηγά.

Η ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων σχετίζεται άμεσα με την οικονομική κατάσταση των πολιτών της χώρας. Γι’ αυτό το λόγο, εξετάζονται σοβαρά κίνητρα για την αντικατάσταση των παλιών αυτοκινήτων με νέα, που διαθέτουν σύγχρονη αντιρρυπαντική τεχνολογία, κυρίως ηλεκτρικά. Παράλληλα, σχεδιάζεται η σταδιακή εφαρμογή αντικινήτρων για τη χρήση των παλαιών οχημάτων, ξεκινώντας από τα Τέλη Κυκλοφορίας του 2026, καθώς τα Τέλη του 2025 έχουν ήδη καθοριστεί.

Έτσι, η Ελλάδα, μετά τις πρόσφατες ευρωπαϊκές οδηγίες σχετικά με την περιβαλλοντική νομοθεσία, εξετάζει την επιβολή ενός νέου τέλους για τα οχήματα μεγαλύτερης ηλικίας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, τα οχήματα που θα επηρεαστούν άμεσα θα είναι κυρίως αυτά που είναι άνω των δέκα ετών, με στόχο την απομάκρυνση των πιο ρυπογόνων οχημάτων από τους δρόμους.

Η Κυβέρνηση θα συστήσει μια Τεχνική Ομάδα Εργασίας με σκοπό την ανάλυση όλων των δεδομένων και τη δημιουργία ενός δίκαιου και βιώσιμου σχεδίου τιμολόγησης, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη τις οικονομικές και περιβαλλοντικές παραμέτρους. Στόχος είναι να μην επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός, με τα έσοδα (φόροι, τέλη κ.λπ.) να χρηματοδοτούν τα κίνητρα για την αγορά νέων αυτοκινήτων.

Η ήδη θεσπισμένη ενθάρρυνση για την απόκτηση ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων μέσω κινήτρων, όπως η μείωση των τελών κυκλοφορίας, οι φορολογικές ελαφρύνσεις και η επιδότηση των 8.000€, έχει συμβάλει στην απόσυρση παλαιότερων αυτοκινήτων. Ωστόσο, φαίνεται ότι αυτά τα μέτρα δεν είναι επαρκή.

Η υψηλή τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) καθιστά δύσκολη την απόκτηση τους για ένα μεγάλο ποσοστό πολιτών και επιχειρήσεων, παρά την επιθυμία τους να προχωρήσουν σε αυτή τη σημαντική και δαπανηρή αλλαγή. Για το λόγο αυτό, η Τεχνική Ομάδα Εργασίας έχει την ευθύνη να βρει μια ισορροπία ανάμεσα στην ανάγκη για οικολογική αναβάθμιση του στόλου οχημάτων και την ανάγκη για οικονομική προσιτότητα.

Αναφορικά με τα Τέλη Κυκλοφορίας, αναμένονται μικρές αυξήσεις για όλους, με μεγαλύτερες για τα παλαιά οχήματα, ενώ τα ηλεκτρικά θα παραμείνουν πλήρως απαλλαγμένα. Οι νέες ρυθμίσεις, που θα τεθούν σε εφαρμογή από το 2026 και μετά, θα προβλέπουν ότι τα οχήματα με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων θα υπόκεινται σε μια κλιμακωτή κλίμακα τελών, ανάλογα με το επίπεδο των εκπομπών τους.

Ωστόσο, ο σχεδιασμός αυτός θα πρέπει να λάβει υπόψη τις υφιστάμενες φορολογικές δομές και να αναζητήσει τρόπους ώστε να μην επιβαρύνει υπερβολικά τους ιδιοκτήτες χαμηλού εισοδήματος, οι οποίοι ενδέχεται να μην έχουν τη δυνατότητα να αναβαθμίσουν το όχημά τους. Επιπλέον, είναι απαραίτητο να υπάρξει δίκαιη μεταχείριση από την Κυβέρνηση προς όλους εκείνους που έχουν ήδη αλλάξει το αυτοκίνητό τους, επιδιώκοντας να επωφεληθούν από τα ισχύοντα φορολογικά κίνητρα.

Αναγνωρίζοντας την ανάγκη για μια δίκαιη μετάβαση σε μια πιο βιώσιμη οικονομία, το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης την παροχή κινήτρων για την απόσυρση παλαιών οχημάτων. Αυτά τα κίνητρα μπορεί να περιλαμβάνουν οικονομικές ενισχύσεις, προγράμματα ανταλλαγής ή επιδοτήσεις για την αγορά πιο φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων.

Τέλος, αναμένεται η διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης πολιτικής που θα συνδυάζει τη φορολογική στρατηγική με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη. Είναι προφανές ότι η επιτυχία αυτών των μέτρων θα εξαρτηθεί από την ικανότητα κατανόησης και αξιολόγησης των διαφορετικών αναγκών της ελληνικής κοινωνίας, προκειμένου να αποφευχθούν νέα κοινωνικά ή οικονομικά προβλήματα και, αντιθέτως, να προωθηθεί η οικονομική ανάπτυξη και η δημόσια υγεία.

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ