Ελάτε στην παρέα μας

Κεντρικό Θέμα

Κορωνοϊός – διαδικτυακές απάτες: Η μέθοδος που χρησιμοποιούν – Πώς προστατευόμαστε [εικόνες]

Δημοσιεύθηκε

στις

Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ζητούν ιδιαίτερα αυξημένη προσοχή από τους πολίτες κατά τη χρήση διαδικτυακών υπηρεσιών, ειδικά αυτό το διάστημα με την πανδημία του κορωνοϊού να είναι σε πλήρη εξέλιξη.

Η αυξημένη χρήση του διαδικτύου λόγω του κορωνοϊού για την εργασία από το σπίτι, για την πραγματοποίηση συναλλαγών, για την απόκτηση κρατικών εγγράφων αλλά ακόμα και για τα καθημερινά μας ψώνια διευκολύνει τις ζωές των Ελλήνων αλλά ταυτόχρονα ενέχει και κινδύνους.

Όπως τονίζει το υπουργείο, το τελευταίο διάστημα υπάρχει αυξημένη δραστηριότητα σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με υποτιθέμενο υλικό σχετικά με τον κορωνοϊό Covid-19 και συνδέσμους που οδηγούν σε κακόβουλο λογισμικό. Παράλληλα προειδοποιεί ότι μπορεί να εξαπατηθούν ακόμη και πολίτες με καλή εμπειρία σε θέματα ψηφιακών επικοινωνιών.

Μάλιστα, σύμφωνα με την Δ.Δ.Η.Ε, το τελευταίο διάστημα γίνονται καταγγελίες πολιτών, ενώ υπάρχει και σχετική ενημέρωση της Υπηρεσίας, από την Interpol και την Europol, για πολλές περιπτώσεις διαδικτυακής απάτης, από δράστες που εκμεταλλεύονται την ανησυχία των πολιτών εξαιτίας του κορωνοϊού (COVID-19), και επιχειρούν να αποκομίσουν χρήματα.

Ο επικεφαλής της Δ.Δ.Η.Ε, Βασίλης Παπακώστας, με αφορμή τις προσπάθειες εξαπάτησης των πολιτών αναφέρει τι πρέπει να προσέχουν οι πολίτες που κάνουν αγορές ειδών προστασίας από τον κορονοϊό μέσω του διαδικτύου (μάσκες, γάντια, αντισηπτικά και άλλα παρεμφερή υλικά): “Αρχικά, αγοράζουμε από έγκυρους πωλητές στο διαδίκτυο τέτοια είδη, επαληθεύοντας προηγουμένως, την ύπαρξή τους”, τονίζει. “Είναι σημαντικό να χρησιμοποιούμε ασφαλείς μεθόδους πληρωμής, αλλά και να ελέγχουμε εάν ο τραπεζικός λογαριασμός μιας εταιρείας είναι στην ίδια χώρα με την έδρα της. Παράλληλα, λόγω ψευδών ειδήσεων που κυκλοφορούν στο διακδίκτυο για θέματα σχετικά με τον κορονοϊό, βασιζόμαστε για την ενημέρωσή μας σε αξιόπιστες πηγές ενημέρωσης”,

Σε ποια μηνύματα χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή 

Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι οι χρήστες πρέπει να επιδεικνύουν αυξημένη προσοχή σε κάθε μήνυμα που στον τίτλο ή στο περιεχόμενό του αναφέρονται στον Covid-19. Έχουν εντοπιστεί ψευδείς καταχωρίσεις και δημοσιεύσεις στα κοινωνικά δίκτυα που υπόσχονται θεραπεία από τον κορονοϊό Covid-19 με λύσεις που πωλούνται έναντι 100, 150 ή 200 ευρώ. Για τον λόγο αυτό, καλούνται οι πολίτες να εμπιστεύονται τους επίσημους φορείς για την ενημέρωση τους από τον κορωνοϊό.

Σύμφωνα με την ενημέρωση της Δ.Δ.Η.Ε, οι δράστες επιχειρούν να εξαπατήσουν τα θύματά τους με τους εξής τρόπους:

  • Απατηλές ιστοσελίδες, πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου κ.λ.π., που εμπορεύονται προϊόντα υψηλής ζήτησης (μάσκες, γάντια, αντισηπτικά κ.α.)

Οι δράστες εκμεταλλεύονται την αυξημένη ζήτηση για μάσκες, γάντια, αντισηπτικά και άλλα υλικά, δημιουργούν απατηλές ιστοσελίδες, πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, λογαριασμούς σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή και διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προσποιούμενοι ότι πωλούν τα συγκεκριμένα είδη, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούν και επωνυμίες γνωστών εταιριών που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό, προκειμένου να γίνονται πειστικοί. Στη συνέχεια, ζητούν από τους ενδιαφερόμενους αγοραστές να προπληρώσουν τις παραγγελίες με εμβάσματα σε τραπεζικούς λογαριασμούς, συνήθως του εξωτερικού, όμως οι υποτιθέμενες παραγγελίες δεν παραδίδονται ποτέ και οι δράστες διακόπτουν κάθε επικοινωνία, ενώ οι απατηλές ιστοσελίδες ή πλατφόρμες απενεργοποιούνται.

  • Απάτες με τη μέθοδο ηλεκτρονικού ψαρέματος (Phishing):

Οι δράστες αποστέλλουν απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προερχόμενα δήθεν από εθνικές ή παγκόσμιες υγειονομικές Αρχές και περιέχουν, είτε συνδέσμους (links), είτε συνημμένα αρχεία, με υποτιθέμενες χρήσιμες πληροφορίες για την προστασία από τη διάδοση του ιού. Με τον τρόπο αυτό προσπαθούν, είτε να υποκλέψουν διαπιστευτήρια εισόδου των χρηστών (λογαριασμών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης, ηλεκτρονικής τραπεζικής κ.α.) είτε να εγκαταστήσουν κακόβουλο λογισμικό στο υπολογιστικό σύστημα των παραληπτών και να αποσπάσουν ευαίσθητες πληροφορίες.

  • Τηλεφωνικές απάτες με το πρόσχημα της μόλυνσης συγγενικών προσώπων από τον κορονοϊό

Οι δράστες καλούν τηλεφωνικά ανυποψίαστους πολίτες, συνήθως ηλικιωμένους, και προσποιούμενοι συγγενικά τους πρόσωπα, δηλώνουν ότι νοσηλεύονται σε νοσοκομεία ή κλινικές, διότι μολύνθηκαν από τον ιό. Οι δράστες για να γίνουν πιο πειστικοί, πραγματοποιούν και επιπλέον κλήσεις, προσποιούμενοι ιατρούς ή διευθυντές των νοσοκομείων ή κλινικών, για την επιβεβαίωση της περίθαλψης. Αμέσως μετά, προσπαθούν να πείσουν τα θύματά τους να πληρώσουν το κόστος της υγειονομικής περίθαλψης μέσω εμβάσματος ή παραδίδοντας μετρητά σε άτομα που προσποιούνται εκπροσώπους της υποτιθέμενης κλινικής – και εμφανίζονται στην οικία τους.

Τι πρέπει να προσέχουμε σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης:

  • Πρέπει να δίνεται αυξημένη προσοχή σε σελίδες που υπόσχονται προσφορές προϊόντων και υπηρεσιών σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Είναι πολύ πιθανό να πρόκειται για προσπάθεια εξαπάτησης. Γενικότερα κατά τις διαδικτυακές αγορές πρέπει να προτιμώνται αξιόπιστα online καταστήματα.
  • Ιδιαίτερα αυξημένη προσοχή πρέπει να δίνεται στα κοινωνικά δίκτυα, όπου οι πολίτες δεν πρέπει να θεωρούν ως δεδομένη την αξιοπιστία κάθε δημοσίευσης. Αναρτήσεις που υπόσχονται φτηνές μάσκες ή άλλον εξοπλισμό προστασίας είναι πιθανό να οδηγούν σε σελίδες με κακόβουλο λογισμικό.
  • Μεγάλη προσοχή πρέπει να δίνεται επίσης σε χρήστες και σελίδες στα συστήματα κοινωνικής δικτύωσης που υποστηρίζουν ότι εκπροσωπούν κάποιον επίσημο κρατικό ή διεθνή φορέα. Όλοι οι φορείς διαθέτουν στις σελίδες τους στο διαδίκτυο παραπομπές στους λογαριασμούς κοινωνικής δικτύωσης που τυχόν διατηρούν.

Κανένας οργανισμός και φορέας, δημόσιος ή ιδιωτικός, στην Ελλάδα δεν ζητά τηλεφωνικά, μέσω γραπτού μηνύματος, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσω των συστημάτων κοινωνικής δικτύωσης στοιχεία όπως ο κωδικός πρόσβασης. Κάθε τέτοια επικοινωνία πρέπει να αντιμετωπίζεται ως απόπειρα απάτης.

Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ζητά από τους πολίτες:

* Μην ανοίγετε ύποπτους ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) ή ύποπτα επισυναπτόμενα αρχεία που λαμβάνετε μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

* Να αναβαθμίζετε και να ενημερώνετε το λογισμικό τεχνικής ασφαλείας.

* Να πραγματοποιείτε αγορές μόνο από αξιόπιστους πωλητές-ηλεκτρονικά καταστήματα και να ελέγχετε τις κριτικές των πελατών τους.

* Μην ανταποκρίνεστε σε ύποπτα μηνύματα ή κλήσεις.

* Να είστε ιδιαίτερα προσεχτικοί όταν εντοπίζετε στο διαδίκτυο προς πώληση, προϊόντα που φαίνεται να έχουν εξαντληθεί στην αγορά. Αν η προσφορά φαίνεται υπερβολικά καλή για να είναι αληθινή, διατηρείστε επιφυλάξεις, γιατί μάλλον δεν είναι πραγματική.

* Να ενημερώνεστε από έγκυρες και επίσημες πηγές και να μη μοιράζεστε ειδήσεις και δημοσιεύσεις που δεν προέρχονται από αξιόπιστες πηγές.

* Μην κάνετε δωρεές σε φιλανθρωπικές οργανώσεις χωρίς να ελέγχετε τη γνησιότητα και αξιοπιστία τους.

* Απευθυνθείτε στις αρμόδιες αστυνομικές Αρχές όταν αντιληφθείτε ότι πέσατε θύμα απάτης.

Υπενθυμίζεται στους πολίτες να επικοινωνούν με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στο τηλ. 11188. Περισσότερες πληροφορίες για τη ΔΗΕ υπάρχουν στη διεύθυνση https://cyberalert.gr/

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ