Connect with us

Κεντρικό Θέμα

Έρευνα-τομή για το Δημόσιο: Πού απέτυχαν και πού διασώθηκαν οι δημόσιες υπηρεσίες

Published

on

Μεγάλη συμμετοχή στην πρώτη εθνική αξιολόγηση από τους πολίτες – Χαμηλοί βαθμοί στους δήμους, αναδεικνύονται τα κενά σε δρόμους, ανακύκλωση και πολεοδομία

Για πρώτη φορά, η απάντηση δεν προέρχεται από υποθέσεις ή θεωρίες, αλλά από μια πανεθνική συμμετοχή ηλεκτρονικής έρευνας, με σχεδόν 65.000 πολίτες, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν την Τετάρτη 4 Ιουνίου στο Μέγαρο Μαξίμου από τον Υπουργό Εσωτερικών Θ. Λιβάνιo, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Η πλατφόρμα axiologisi.ypes.gov.gr φιλοξενεί για πρώτη φορά αναλυτικά τις αξιολογήσεις των πολιτών για 4 μεγάλες κατηγορίες υπηρεσιών: το Κεντρικό Κράτος, τις ψηφιακές του υπηρεσίες, το gov.gr και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Όλα τα δεδομένα είναι προσβάσιμα, με συγκρίσεις ανά περιοχή και φορέα, δίνοντας ένα καθαρό τοπίο για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Η τοπική αυτοδιοίκηση στο μικροσκόπιο

Το μεγαλύτερο «καμπανάκι» χτύπησε για την αυτοδιοίκηση, όπου οι πολίτες εμφανίζονται εμφανώς απογοητευμένοι. Χαμηλές βαθμολογίες κατέγραψαν σε κρίσιμους τομείς, όπως:

  • οδικό δίκτυο και πεζοδρόμια , με και στην προσβασιμότητα των ΑμεΑ,
  • χώροι στάθμευσης , ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις,
  • ανακύκλωση , σχεδόν παντού προβληματική,
  • υπηρεσίες δόμησης , με τις χαμηλότερες επιδόσεις σε δήμους που είχαν απασχολήσει αρνητικά τη δημοσιότητα.

Αντιθέτως, τομείς όπως η καθαριότητα και ο ηλεκτροφωτισμός συγκέντρωσαν ελαφρώς καλύτερες βαθμολογίες, κυρίως σε δήμους που έχουν κάνει στοχευμένες παρεμβάσεις.

Ο Θοδωρής Λιβάνιος χαρακτήρισε την έρευνα «ένα απολύτως αναγκαίο βήμα αυτογνωσίας», προσθέτοντας: «Δεν φοβόμαστε να δούμε πού υστερούμε. Στο χέρι μας είναι να το αλλάξουμε».

Η εσωτερική αξιολόγηση αλλάζει νοοτροπία

Στην ίδια εκδήλωση παρουσιάστηκε και η εσωτερική αξιολόγηση 172.474 δημοσίων υπαλλήλων , η οποία ανέδειξε:

  • 615 υπαλλήλους υψηλής απόδοσης ,
  • 102 χαμηλής απόδοσης ,
  • και πάνω από 186.000 στόχους που τέθηκαν το 2024.

Η διαδικασία συνοδεύτηκε από 154.251 εκπαιδεύσεις, ενώ περισσότεροι από 22.000 υπάλληλοι απέκτησαν ψηφιακές δεξιότητες μέσω σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα.

Η Υφυπουργός Βιβή Χαραλαμπογιάννη τόνισε ότι ο στόχος δεν είναι η γραφειοκρατία, αλλά η απόδοση του Δημοσίου στον πολίτη: «Κάθε στόχος, κάθε αξιολόγηση, έχει νόημα μόνο αν καταλήγει σε καλύτερη καθημερινότητα για τον πολίτη».

Μια διοίκηση που κρίνεται δημόσια

Η διαδικασία επαναλαμβάνεται ανά εξάμηνο, σηματοδοτώντας ένα νέο μοντέλο συνεχούς διαλόγου και αξιολόγησης μεταξύ κρατών και πολιτών. Για πρώτη φορά, το κράτος δεν αυτοαξιολογείται στο σκοτάδι , αλλά δίνει τον λόγο στην κοινωνία – και καλείται να ανταποκριθεί.

Οι αριθμοί «μιλούν»

Αποτύπωση της εικόνας των Δήμων μέσα από τις αξιολογήσεις των πολιτών

Η πρώτη πανελλαδική αξιολόγηση των υπηρεσιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από τους ίδιους τους πολίτες δίνει για πρώτη φορά μια καθαρή, συγκριτική εικόνα για τις επιδόσεις των δήμων σε επιμέρους τομείς. Η έρευνα διεξήχθη ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας του Υπουργείου Εσωτερικών, με περίπου 65.000 πολίτες να συμμετέχουν εθελοντικά και να βαθμολογούν, μεταξύ άλλων, την καθαριότητα, την κατάσταση των δρόμων και των πεζοδρομίων, τον ηλεκτροφωτισμό, τις κοινωνικές υπηρεσίες, αλλά και τις υποδομές για ΑμεΑ.

Τα στοιχεία που παρουσιάζονται στις πίνακες παρακάτω δήμους των Βορείων Προαστίων και βασίζονται αποκλειστικά στις απαντήσεις των συμμετεχόντων. Οι βαθμολογίες αποτυπώνουν την αντίληψη των πολιτών για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, δεν λαμβάνονται υπόψη αντικειμενικά δεδομένα ή οικονομικά μεγέθη.

Σε ορισμένους τομείς παρατηρούνται διακυμάνσεις που μπορούν να αντανακλούν είτε την πραγματική κατάσταση των υποδομών είτε τις προσδοκίες των κατοίκων ανά περιοχή. Οι υψηλότερες ή χαμηλότερες θέσεις κάθε δήμου δεν ερμηνεύονται μεμονωμένα, αλλά εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο της δημόσιας εικόνας και της καθημερινής εμπειρίας των πολιτών.

Η αξιολόγηση αυτή λειτουργεί ως μια πρώτη ένδειξη για το πού χρειάζεται μεγαλύτερη προσήλωση από πλευράς διοικήσεων, αλλά και ως βάση διαλόγου με την τοπική κοινωνία.

 

Σημείωση: H πρώτη στήλη (ΒΤ) είναι αριθμητική κατάταξη για το Βόρειο Τομέα (αλλά και δήμους που ασχολείται η εφημερίδα) και η δεύτερη στήλη (Π) είναι για την Πανελλαδική θέση του δήμου στον τομέα βαθμολόγησης.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ