Ελάτε στην παρέα μας

Δηλώσεις Πολιτικών & Δημάρχων

Μητσοτάκης: «Οι προκλήσεις της Τουρκίας δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές από Ελλάδα και ΕΕ»

Δημοσιεύθηκε

στις

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μετά το τέλος της Συνόδου Κορυφής αναφέρθηκε στο νέο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας και τον πιθανό του αντίκτυπο στην ελληνική και την ευρωπαϊκή οικονομία, ενώ έστειλε μήνυμα προς την Τουρκία.

Ως εργαλείο για την αποστέρηση σημαντικών πόρων από τη Ρωσία ώστε να πάψει να χρηματοδοτεί «τη βάρβαρη εισβολή στην Ουκρανία» αντιμετώπισε στις δηλώσεις του μετά τη Σύνοδο Κορυφής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου το νέο, 6ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, το οποίο περιλαμβ΄άνει και εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Σε δηλώσεις του αμέσως μετά το τέλος της Συν΄όδου Κορυφής, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Θεωρώ επιτυχία ότι η ΕΕ κατάφερε και συμφώνησε το 6ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Το σημαντικό αποτέλεσμα θα έχει να κάνει με το γεγονός ότι περίπου το 90% του ρωσικού πετρελαίου που κατευθυνόταν στην Ευρώπη, θα σταμα΄τήσει να τροφοδοτεί την ΕΕ και έτσι θα μπορέσουμε να αποστερήσουμε σημαντικούς πόρους από τη Ρωσία για να σταματήσει να χρηματοδοτεί τη βάρβαρη εισβολή στην Ουκρανία.

Κάναμε αναλυτική συζήτηση για την ενεργειακή ασφάλεια της Ηπείρου μας. Είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω την ελληνική θέση. Η Ελλάδα μετατρέπεται σε περιφερειακό κόμβο εισαγωγής φυσικού αερίου στην Ανατολική Ευρώπη. Πολλά σημαντικά έργα όπως αυτό της Αλεξανδρούπολης εντάσσονται σ’ αυτή τη λογική και έχουν ευρωπαϊκή διάσταση, καθώς βοηθούν τις βαλκανικές χώρες να απεξαρτηθούν από το ρωσικό αέριο

Συζητήσαμε την πολύ σημαντική νέα πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αξιοποιήσουμε αδιάθετους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για την ενεργειακή μετάβαση. Θα διεκδικήσουμε τους πόρους που μας αναλογούν από αυτούς τους πόρους όταν οριστικοποιηθεί η διαδικασία. Έχουμε πολλά έργα που θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από αυτό το εργαλείο και να ενισχύσουμε συνολικά την ενεργειακή μας ασφάλεια».

«Η Ελλάδα δεν πρόκειται να περιμένει την Ευρωπαϊκή Ένωση για την ακρίβεια»

Ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται να περιμένει την Ευρωπαϊκή Ένωση για να πάρει μέτρα κατά της ακρίβειας ανε΄φερε ο πρωθυπουργός σχολιάζοντας το θέμα και σταχυολογώντας τις κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης στην κατεύθυνση της ελάφρυνσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Συζητήσαμε το μεγάλο πρόβλημα των υψηλών τιμών των καυσίμων και την συνάρτησή τους με την ακρίβεια στην Ευρώπη. Υπάρχει πρόβλημα στον τρόπο υπολογισμού της τιμής της ενέργειας. Και εγώ και πολλοί συνάδελφοι κατέδειξαν το γεγονός ότι υπάρχει δομικό πρόβλημα στον τρόπο υπολογισμού. Το σύστημα τιμολόγησης δεν είχε σχεδιαστεί για να λάβει υπόψιν τόσο ακραίες αυξήσεις στο φυσικό αέριο. Δόθηκε εντολή στην Επιτροπή να εξετάσει προτάσεις αποσύνδεσης των τιμών της ενέργειας από αυτή του φυσικού αερίου. Μέσα στα συμπεράσματα υπάρχει και ένα πλαφόν στην χονδρική τιμή φυσικού αερίου κάτι που και η Ελλάδα και άλλες χώρες εισηγούνται στην Επιτροπή. Είναι μια συζήτηση εξαιρετικά σύνθετη. Κάθε χώρα έχει ιδιαιτερότητες. Η Ελλάδα δεν πρόκειται να περιμένει την ΕΕ για να παράσχει στήριξη σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Ανοίγει η σχετική πλατφόρμα ώστε τα νοικοκυριά να καταθέσουν τα δικαιολογητικά και να πάρουν πίσω το 60% των αυξήσεων μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου. Από τον Ιούλιο θα τεθεί σε εφαρμογή το νέο σύστημα τιμολόγησης της ενέργειας. Έχουμε πάρει τις σχετικές εγκρίσεις, έτσι θα εξουδετερώσουμε τη ρήτρα αναπροσαρμογής και θα κρατήσουμε τις αυξήσεις σε λογικά επίπεδα. Η χρηματοδότηση αυτής της προσπάθειας γίνεται από εθνικούς πόρους αλλά και από την υπερφορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών.

Υπήρξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον γι αυτή την πρωτοβουλία. Όσοι μας ασκούσαν κριτική γιατί δεν φορολογήσαμε τα υπερκέρδη όταν το κάναμε, ψήφισαν παρών στη βουλή. Συζητήσαμε και για την επισιτιστική ασφάλεια. Υπάρχει ανησυχία για τους 20 εκατ. τόνους σιτηρών που είναι εγκλωβισμένοι στην Ουκρανία. Η από θαλάσσης έξοδος είναι εγκλωβισμένη. Μέσω σιδηροδρομικού δικτύου η διέξοδος είναι περιορισμένη. Στηρίζουμε μια λύση που θα πρέπει να εμπλέκει και τη Ρωσία. Να δημιουργηθεί ανθρωπιστικός διάδρομος, ώστε το σιτ΄άρι να φύγει από την Οδησσό και να μην πληρώσουν τη νύφη απομακρυσμένες φτωχές χώρες. Η Ελληνική Ναυτιλία θα είχε σημαντικό ρόλο να παίξει σε μια τέτοια λύση ως η μεγαλύτερη ναυτική δύναμη στην ΕΕ.

«Οι τουρκικές προκλήσεις δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές από την Ελλάδα και την ΕΕ»

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο ζήτημα των τουρκικών προκλήσεων, σημειώνοντας πως: «Ενημέρωσα τους ομολόγους μου για την πρόσφατη έξαρση της τουρκικής επιθετικότητας. Τέτοιες προκλήσεις δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές από την Ελλάδα και την ΕΕ. Ζήτησα το ζήτημα αυτό αν η Τουρκία επιμείνει να συζητηθεί στο τακτικό Συμβούλιο του Ιουνίου και να υπάρχει ρητή και ξεκάθαρη καταδίκη της παντελώς περιττής τουρκικής προκλητικότητας. Το τελευταίο που χρειάζεται η ευαίσθητη περιοχή μας είναι ακόμα μια εστία έντασης. Γι αυτό και η χώρα μας απαντά πάντα στις προκλήσεις των γειτόνων με την ψυχραιμία της ισχύος και την αυτοπεποίθηση του δικαίου.».

«Η Ελλ΄άδα δεν είναι πια μόνη της στο ζήτημα του πλαφόν»

Ερωτώμενος σχετικά με την ελληνική πρόταση για το πλαφόν στη χονδρική αγορά φυσικού αερίου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε πως είναι ένα ιδιαίτερα περίπλοκο ζήτημα, σημείωσε όμως πως η ελληνική κυβέρνηση δεν είναι πια μόνη της σ’ αυτό. «Όπως σας είχα πει και την προηγούμενη φορά το ζήτημα της παρέμβασης στην χονδρική αγορά φυσικού αερίου είναι περίπλοκο. Περίπλοκο και το ζήτημα της αποσύνδεσης φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Αισθάνομαι ότι υπάρχει μεγαλύτερη δυναμική και κατανόηση του προβλήματος. Στην αρχή ήμασταν αρκετά μόνοι μας. Πλέον αρκετοί συνάδελφοι πιέζουν την Κομισιόν να πάρει αποφάσεις. Πάρτε το LNG πόσο το πληρώνει η Ιαπωνία σε σχέση με την Ευρώπη. Η παρέμβαση είναι απαραίτητη. Η άμεση ανακούφιση το ελληνικό νοικοκυριό ήδη αρχίζει και τη βλέπει. Και τα νοικοκυριά θα έχουν τη δυνατότητα μέχρι το ποσό των 600 ευρώ να αποζημιωθούν. Αυ΄τό τελικά ενδιαφέρει το νοικοκυριό και την επιχειρήση. Τα υπόλοιπα θα πάρουν το χρόνο τους για να αντιμετωπιστούν».

«Δεν είμαι έτοιμος να ανακοινώσω κάτι για την τιμή της βενζίνης»

Σχετικά με την τιμή της βενζίνης ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «Το πρόβλημα αυτό είναι πανευρωπαϊκό, απασχολεί όλες τις χώρες. Έχουμε διαφορετικέ΄ς τιμές γιατί έχουμε διαφορετική φορολόγηση. Η κυβέρνηση έχει κάνει μια πρώτη μικρή παρέμβαση μέσω του Fuel Pass. 80% των δικαιούχων εισέπραξαν τα ποσά.  Δεν είμαι έτοιμος να ανακοινώσω κάτι περισσότερο. Παρακολουθούμε το ζήτημα και θα ανακοινώσουμε αν υπάρχει δυνατότητα δημοσιονομική τις επόμενες αποφάσεις μας στο ζήτημα της βενζίνης όταν και εφόσον είμαστε έτοιμοι».

«Δεν νοείται πολιτική ίσων αποστάσεων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας»

Σχετικά με τη συζήτηση που είχε ο πρωθυπουργός με τον Γερμανό καγκελάριο για τις τουρκικές προκλήσεις και τον χάρτη της «Γαλάζιας Πατρίδας», ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε: «Του ξεκαθάρισα ότι δεν νοείται πολιτική ίσων αποστάσεων από ένα κράτος μέλος της ΕΕ προς ένα άλλο κράτος της ΕΕ από ένα κράτος που θεωρείται υποψήφια για ένταξη χώρα. Ο Καγκελάριος αντελήφθη πλήρως την έκταση του προβλήματος. Ο χάρτης της Γαλάζιας Πατρίδας είναι το επίσημο δόγμα της τουρκικής πολιτικής και η Τουρκία τον προβάλλει ενώ προσβάλλει κατάφωρα τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Η Ελλάδα αποκρούει και τα πιο παράλογα επιχειρήματα με ψυχραιμία και αυτοπεποίθηση. Αυ΄τό κάναμε και με την επιστολή μας στον ΟΗΕ που αποδομούμε χωρίς συναισθηματικές εξάρσεις τα «επιχειρήματα» της Τουρκίας. Δεν πρόκειται να είμαστε ποτέ αυτοί που θα καταφύγουμε στην όξυνση. Δεν ταιριάζει στη χώρα. Έχουμε την αυτοπεποίθηση που απορρέει από την πεποίθηση ότι έχουμε το δίκιο με το μέρος μας, τους ισχυρούς μας συμμάχους και την ενισχυμένη αποτρεπτική μας ικανότητα.

Δεν έχω πρόθεση να κάνω ψυχανάλυση των πιθανών αδιεξόδων που έχει περιέλθει η τουρκική ηγεσία. Τα επιχειρήματά τους αποδομούνται με την επιστολή που στείλαμε στον ΟΗΕ. Είναι μια συζήτηση που δεν έχουμε κανένα λόγο να μπούμε. Δεν θα μπούμε σε λεκτική αντιπαράθεση με την Τουρκία. Χ΄άνει μια ευκαιρία να βελτιώσει τις σχέσεις της με την Ελλάδα. Με το μπαράζ των υπερπτήσεων, ήταν παντελώς απρόκλητα και αδικαιολόγητα. Αν η Τουρκία ενοχλήθηκε από την επίσκεψή μου στις ΗΠΑ, αυτό είναι δικό της ζήτημα. Η Ελλάδα έχει συμμάχους. Ανήκει στην ΕΕ, έχει στρατηγική σχέση με τις ΗΠΑ και έχει δικαίωμα και υποχρέωση να αξιοποιεί τις συμμαχίες της για τα εθνικά της συμφέροντα.

«Σε ποια εκτίμησή του έχει πέσει μέσα ο Τσίπρας»

Ερωτώμενος σχετικά με την πρόβλεψη του Αλέξη Τσίπρα ότι η κυβέρνηση θα πάει σε πρόωρες εκλογές ίσως και στις αρχές Σεπτεμβ΄ρίου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ανέφερε: «Θέλω να μου πείτε πόσες από τις προβλέψεις του έχουν επιβεβαιώθεί. Εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας όπως έχω δεσμευτεί. Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι η χώρα σήμερα χρειάζεται ήρεμο πολιτικό κλίμα, πολιτισμένο διάλογο, αντιπαράθεση αρχών, λιγότερη πόλωση, λιγότερες φωνές, λιγότερη προκλητική ρητορική που παραπέμπει σε άλλες εποχές που έχουμε αφήσει πίσω μας. Ο Αλέξης Τσίπρας επιλέγει μια εξαιρετικά μοναχική διαδρομή που θα κριθεί όταν με το καλό γίνουν εκλογές».

«Οι κυρώσεις έχουν κόστος και γι αυτούς που τις αποφασίζουν»

Σχετικά με το έκτο πακέτο κυρώσεων και αν αυτό θα φέρει αύξηση της τιμής της βενζίνης στην Ελλάδα. «Καταρχάς δεν είναι καθόλου δεδομένο ότι το εμπάργκο οδηγεί σε αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Θα το δούμε τις επόμενες ημέρες. Αυτό που έχει υποχρέωση να κάνει η ΕΕ είναι να χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα ώστε η Ρωσία να στερηθεί π΄όρους και να σταματήσει τον πόλεμο. Οι κυρώσεις έχουν κόστος και γι αυτούς που τις αποφασίζουν. Αλλά έχουν μεγαλύτερο στην Ρωσία. Μέχρι στιγμής έχουμε βρει αυτή την ισορροπία».

«Δεν υπάρχει απαγόρευση για τη μεταφορά πετρελαίου από τη Ρωσία σε τρίτες χώρες»

Τέλος, ερωτώμενος σχετικά με τον αντίκτυπο του εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο για την ελληνική ναυτιλία, ο πρωθυπουργός σημείωσε: «Εκ των πραγμάτων θα μεταφέρεται λιγότερο πετρέλαιο από τη Ρωσία προς την Ευρώπη. Δεν υπάρχουν όμως κυρώσεις για τη μεταφορά πετρελαίου από τη Ρωσία προς τρίτες χώρες. Από εκεί και πέρα ο καθένας είναι υπεύθυνος αν θέλει να εμπλέκεται σε τέτοιου είδους μεταφορές προϊόντος από τη Ρωσία. Δεν υπάρχει κάποια ουσιαστική συνέπεια για την ελληνική ναυτιλία».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ