Connect with us

Πολιτισμός

Περιοδική έκθεση: «Στα Βήματα του Αποστόλου Παύλου. Ο Απόστολος Παύλος στην Αθήνα»

Published

on

Η επίσκεψη του Αποστόλου Παύλου στην Αθήνα, το 50 μ.Χ., αποτέλεσε την απαρχή κοσμογονικών αλλαγών στον ελληνορωμαϊκό κόσμο. Οι εκτενείς συζητήσεις του Παύλου με φιλοσόφους στην Αρχαία Αγορά και προπάντων η ομιλία του ενώπιον της Βουλής του Αρείου Πάγου, συνεισέφεραν στον διάλογο των Εθνικών με τους Χριστιανούς, γεφυρώνοντας πολιτισμικά χάσματα, προσφέροντας ένα  ανοικτό  πεδίο στη νέα πίστη.

Ο Παύλος δίχως να αναιρέσει την θρησκευτική παράδοση του πολυθεϊστικού κόσμου, απευθύνθηκε στους Αθηναίους υπενθυμίζοντάς τους ότι ο «Άγνωστος Θεός» στον οποίον αφιέρωναν βωμούς και προσέφεραν θυσίες ήταν ο δικός του  Θεός της Αγάπης.

Η περιοδική/περιοδεύουσα έκθεση «Στα Βήματα του Αποστόλου Παύλου» σχεδιάστηκε στο πλαίσιο του έργου: «Πολιτιστική Διαδρομή: Στα Βήματα του Αποστόλου Παύλου» https://stpaulsroute.gr/, και εκτελέστηκε από τη Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού, χρηματοδοτούμενη  από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.  Παρουσιάστηκε στο κοινό, για πρώτη φορά, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, τον Ιανουάριο του 2025.

Με τη συμβολή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, η έκθεση  μεταφέρεται στην Αθήνα και  φιλοξενείται στο Φετιχιέ Τζαμί της Ρωμαϊκής Αγοράς, παρουσιάζοντας νέα εκθέματα, περισσότερα από πενήντα αρχαία αντικείμενα, με  τον τίτλο «Στα Βήματα του Αποστόλου Παύλου. Ο Απόστολος Παύλος στην Αθήνα». Η έκθεση φιλοδοξεί να αποδώσει εύγλωττα ένα μείζον ιστορικό γεγονός και να περιγράψει τον σταδιακό εκχριστιανισμό της πόλης των φιλοσόφων.

Η  Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη θα εγκαινιάσει την  περιοδική έκθεση την Τετάρτη 2 Ιουλίου 2025, ώρα 20:00, στο Φετιχιέ Τζαμί, στη Ρωμαϊκή Αγορά.

Θα ακολουθήσει εκδήλωση με αντιπροσωπευτικές μουσικές  συνθέσεις από την παγανιστική, εκκλησιαστική και  χριστιανική μουσική, καθώς και από τη λαϊκή παράδοση.

 

Μέρος 1 (διάρκειας 10΄)

– Ύμνος του 5ου αιώνα μ.Χ. του νεοπλατωνικού φιλοσόφου  Πρόκλου προς όλους τους θεούς, «κραυγή» ενός πολυθεϊστικού κόσμου που χανόταν (μετ. Ν. Ξανθούλη)

– Ύμνος χριστιανικός του 3ου/4ου αιώνα μ.Χ. από την όαση της Οξυρύγχου στην Αίγυπτο, αφιερωμένος στην Αγία Τριάδα, προαναγγελία ενός χριστιανικού κόσμου που ερχόταν

Ερμηνεία Ραφαέλα Τσομπανούδη (ηθοποιός, τραγουδίστρια), Νίκος Ξανθούλης (μουσικός, λυριστής)

 

Μέρος 2 (διάρκειας 10΄)

Ο χορός ψαλτών «Οι Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης», υπό τη χοραρχία του καθηγητή Αχιλλέα Χαλδαιάκη, ερμηνεύει αντιπροσωπευτικές μουσικές συνθέσεις από την εκκλησιαστική και κοσμική μουσική του Βυζαντίου, καθώς και από τη λαϊκή μουσική παράδοση:

  1. Δοξαστικό των Αίνων της Κυριακής των αγίων Πατέρων, μέλος Πέτρου Πελοποννησίου († 1778), με παρεμβολές θέσεων Γερμανού Νέων Πατρών (2ο μισό 17ου αι.), ήχος πλ. δ΄ Τῶν ἁγίων Πατέρων  χορός
  2. Δοξαστικό Σαν τα μάρμαρα της Πόλης, πολίτικος/μικρασιάτικος αργός καρσιλαμάς, ήχος πλ. α΄ επτάφωνος
  3. Κράτημα Παναγιώτη Χαλάτζογλου (†1748), ήχος πλ. α΄ πεντάφωνος.

 

ΟΙ ΜΑΪΣΤΟΡΕΣ ΤΗΣ ΨΑΛΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Διδάσκαλος και Χοράρχης Αχιλλέας Χαλδαιάκης

Αδάμ Νεκτάριος | Αδαμόπουλος Γεράσιμος | Αναστασίου Γρηγόρης | Ασπροποταμίτης Κώστας | Γαβαλάς Χρήστος | Γεροντίδης Κώστας | Γεωργακόπουλος Γιάννης | Διαμαντόπουλος Παναγιώτης | Δογάνης Σωτήρης | Ζημπούνης π. Αθανάσιος | Καλαπανίδας Λάμπης | Καλλιώρας Γιώργος | Καραθόδωρος Θοδωρής | Καραμάνος Νίκος | Κάρμας Δημήτρης | Κετσετζής π. Ιάκωβος | Κοροβέσης Απόλλων | Κωνσταντινίδης Σωκράτης | Λέκκας Γιάννης | Μαρουλάκης Θοδωρής | Μέλλος Γιάννης | Μητρατζάς Κώστας | Μπούρης Νίκος | Νικολακόπουλος Κωνσταντίνος | Ξενάκης Πάνος | Πατρώνος Ηλίας | Πελτέκης Χρήστος | Πλευρίτης Γιάννης |  Πολυχρόνης Βασίλης | Ραϊσάκης Ελπιδοφόρος | Ρώτας Γιάννης | Σαλτερής Βασίλης | Σμάνης Γιώργος | Τσαρούχης Φώτης | Τύμπας Πολύκαρπος | Χαλδαιάκης Νίκος | Χατζόπουλος Χάρης

Παράλληλα με την έκθεση σε σχολικές μονάδες και εκπαιδευτικούς φορείς θα διατίθεται μουσειοσκευή, όπου η Β΄ Αποστολική Περιοδεία και ο κόσμος του Παύλου ζωντανεύουν μέσα από εκπαιδευτικά παιχνίδια και δραστηριότητες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ