Connect with us

Κοινωνία

Ομιλία στην Κηφισιά για την επιθετική συμπεριφορά στα σχολεία

Published

on

Ένας στους δέκα μαθητές έχουν βιώσει φαινόμενα εκφοβισμού

Το Κέντρο Πρόληψης Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών «Προνόη» πραγματοποίησε πρόσφατα την 2η ομιλία του νέου κύκλου ανοιχτών συναντήσεων με τίτλο: «Συζητώντας με γονείς» με την  πραγματοποίηση  ομιλίας  με θέμα: «Ο Εκφοβισμός στο χώρο του Σχολείου. Πώς να προστατεύσουμε τα παιδιά μας».

Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Κηφισιάς,  από το επιστημονικό στέλεχος του Κέντρου κα Αρχοντούλα Αλεξάκη – Αναστασοπούλου, ενώ χαιρετισμούς απηύθυναν η Πρόεδρος του Κέντρου Πρόληψης «Προνόη» κα Αγγελική Τριανταφύλλου-Πιτίδη και η Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου κα Διονυσία Γιαννοπούλου.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας τονίσθηκε πως διεθνείς έρευνες έχουν καταδείξει  ότι περίπου το 15% των μαθητών έχουν βιώσει συμπεριφορές εκφοβισμού και βίας στο σχολείο από συμμαθητές τους. Αναφορικά με την Ελληνική πραγματικότητα, επιδημιολογικές έρευνες έχουν δείξει ότι το πρόβλημα αυτό εμφανίζεται συστηματικά σε 1 στα 10 παιδιά.
Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο μεταξύ των μαθητών αποτελεί μορφή επιθετικής συμπεριφοράς με σοβαρές επιπτώσεις για την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και τη διαδικασία της μάθησης. Μπορεί να πάρει διάφορες μορφές, άμεσες ή έμμεσες, όπως η σωματική βία, ο αποκλεισμός από την ομάδα και η διάδοση φημών (κοινωνικός εκφοβισμός), απειλές (λεκτικός εκφοβισμός), καθώς και η σεξουαλική παρενόχληση. 
Το Bullying δεν είναι μια σωματική πάλη ανάμεσα σε δυο παιδιά ανάλογης σωματικής διάπλασης και δύναμης που έχουν θυμώσει το ένα με το άλλο και δεν έχουν μάθει να λύνουν τις διαφορές τους χωρίς τη χρήση βίας. Επίσης δεν είναι το πείραγμα που μπορεί να συμβαίνει ανάμεσα σε φίλους. Ο εκφοβισμός έχει τρία χαρακτηριστικά: Είναι μια επιθετική συμπεριφορά ενός ατόμου ή μιας ομάδας ή μια συμπεριφορά που στόχο έχει να βλάψει τον παραλήπτη της -Συμβαίνει κατ’ επανάληψη και σε βάθος χρόνου- Συμβαίνει στο πλαίσιο μιας σχέσης στην οποία υπάρχει ανισότητα ως προς το ισοζύγιο δύναμης των εμπλεκομένων (φύλο, σωματική διάπλαση, ηλικία).
Το φαινόμενο του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο είναι σύνθετο, ενώ στην εκδήλωση του συμβάλλει η αλληλεπίδραση ψυχολογικών, οικογενειακών, κοινωνικών και συναισθηματικών παραγόντων.
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, παίζουν ρόλο: ατομικά χαρακτηριστικά των παιδιών (ιδιοσυγκρασία, εξελικτική πορεία, τραυματικές εμπειρίες), τα χαρακτηριστικά του οικογενειακού τους περιβάλλοντος (πολύ αυστηρές ή πολύ ελαστικές μέθοδοι ανατροφής, έλλειψη ορίων ) και η βία ανάμεσα στους γονείς ή προς τα παιδιά. Επίσης, άμεση σχέση έχουν οι διάφορες πλευρές του σχολικού περιβάλλοντος (ανεπαρκείς εποπτεία, συνωστισμός μαθητών, ελλείψεις προσωπικού, φτώχεια ερεθισμάτων κ.τ.λ.), το ψυχολογικό κλίμα του σχολείου (ανταγωνιστικό, ελεγκτικό, απρόσωπο, οριοθετεί με εχθρικό τρόπο, προσανατολισμένο στην επίδοση και όχι στις σχέσεις), οι πολιτικές του εκπαιδευτικού συστήματος (υπερβολική χρήση της τιμωρίας και της αποβολής ως μέσου πειθαρχίας κ.τ.λ.), οι στάσεις των ίδιων των παιδιών, των γονέων  και των εκπαιδευτικών απέναντι στη βία, ο τρόπος προβολής της βίας από τα ΜΜΕ. Σημαντικό ρόλο μπορεί να παίξει η τεχνολογία, καθώς με το internet, το fb, τα e-mail, πολύ συχνά οι θύτες μπορούν να στείλουν με άμεσο απρόσωπο τρόπο κακοήθη ή απειλητικά μηνύματα στο θύμα με την παρουσία ακροατηρίου). Βέβαια και τα γενικότερα κοινωνικά προβλήματα μπορούν να ενισχύσουν τις αντικοινωνικές συμπεριφορές.
Τέλος στην εκδήλωση επισημάνθηκαν καίρια σημεία όπως ο ρόλος του εκπαιδευτικού για την αντιμετώπιση και την πρόληψη περιστατικών εκφοβισμού στο σχολείο αλλά και του γονιού με την πρόληψη της επιθετικής συμπεριφοράς και στην προαγωγή μιας υγιούς προσωπικότητας
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να απευθυνθείτε: Στο τηλ. 2108082673 Στο e-mail : [email protected]  και στο site www.pronoi.org.gr

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ