Connect with us

Ειδήσεις

Μπαράζ καταγγελιών στην Ανατολική Αττική μέσω MyCoast για παραβάσεις στις παραλίες

Published

on

Η Χαλκιδική και η Ανατολική Αττική πρωτοστατούν στις καταγγελίες για παραβάσεις στον αιγιαλό, με τις αναφορές μέσω της πλατφόρμας MyCoast να καταγράφονται συνεχώς.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ertnews, στην Ανατολική Αττική έχουν καταχωρηθεί 1.048 από τις συνολικά 11.500 καταγγελίες που έχει δεχτεί η εφαρμογή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης από τον Μάρτιο.

Στην Ανατολική Αττική αναφέρουν ότι και φέτος είναι υπαρκτό το πρόβλημα με τις ξαπλώστρες που καταλαμβάνουν μεγάλο χώρο στις παραλίες αποκλείοντας την ελεύθερη πρόσβαση στο κοινό.

Οι αυθαίρετες καλύψεις εκτάσεων, η παρακώλυση ελεύθερης πρόσβασης και η παρακώληση πρόσβασης ΑμεΑ είναι ψηλά στις καταγγελλόμενες παραβάσεις.

Στη Χαλκιδική έχουν γίνει 2.443 παραβάσεις, ενώ στην Κρήτη 757. Ο χάρτης με τις περισσότερες παραβάσεις, μεταξύ άλλων περιοχών, συμπληρώνεται από τη Ρόδο, τη Μαγνησία, την Πρέβεζα, η Μεσσηνία και την Κέρκυρα και ακολουθούν Καβάλα, Εύβοια, Θάσος όπου συνολικά έχουν γίνει 3.274 καταγγελίες.

Παρέμβαση ΕΛ.ΑΣ. και Δήμου αν δεν συμμορφωθούν οι παρανομούντες

Σε περίπτωση παρανομίας, ο επιχειρηματίας θα πρέπει να ξηλώσει με δική του ευθύνη και κόστος τις ομπρέλες που παράνομα είχαν τοποθετηθεί. Αν δεν το κάνει, επιλαμβάνεται στη συνέχεια η Ελληνική Αστυνομία μαζί με τον Δήμο.

Σε περιπτώσεις υποτροπής προβλέπονται πρόστιμα έως 60.000 ευρώ και στέρηση της δυνατότητας υποβολής σχετικής αίτησης σε ηλεκτρονική δημοπρασία για την κατάληψη χώρου στην παραλία για 10 χρόνια.

Αν μια επιχείρηση καταλάβει αυθαίρετα παραλία χωρίς άδεια, της επιβάλλεται πρόστιμο που φτάνει το τετραπλάσιο του ποσού που θα πλήρωνε με νόμιμη παραχώρηση, σύμφωνα με την ελάχιστη τιμή που ορίζει ο νόμος. Επιπλέον, προβλέπεται σφράγιση και διακοπή λειτουργίας μέσα σε 24 ώρες.

Αν υπάρχει σύμβαση αλλά παραβιαστεί το όριο του παραχωρημένου χώρου, τότε επιβάλλεται και πάλι τετραπλάσιο πρόστιμο, υπολογισμένο με βάση την επιπλέον έκταση που καταλήφθηκε.

Η νομοθεσία για αιγιαλό και παραλία

Η ΕΚΚΕ αναφέρει πως πρώτα απ’ όλα στο νόμο επισημαίνεται ξεκάθαρα πως αν μεταξύ αιγιαλού και δημόσιας οδού παρεμβάλλεται ιδιωτικό ακίνητο, ο κύριος, επικαρπωτής και νομέας του, παρέχουν ελεύθερη δίοδο για την ακώλυτη και ασφαλή πρόσβαση από τη δημόσια οδό, σύμφωνα με την πολεοδομική νομοθεσία. Υφίσταται επομένως υποχρέωση τήρησης ελεύθερης πρόσβασης στον αιγιαλό, ενώ, σε περίπτωση παρεμπόδισης της ελεύθερης πρόσβασης, προβλέπεται πρόστιμο από 2.000 έως 60.000 ευρώ.

Τα όρια της κάλυψης

Αναφορικά με το ζήτημα της παραχώρησης τμημάτων αιγιαλού και παραλίας προς οικονομική εκμετάλλευση και τουριστική αξιοποίηση, στόχος του νέου νόμου είναι να θέσει συγκεκριμένα όρια για την κάλυψη του αξιοποιούμενου τμήματος.

Προκειμένου να αποφευχθούν ζητήματα υπερβολικής κάλυψης της παραλίας με αποτέλεσμα να μην μπορούν οι λουόμενοι να αξιοποιήσουν το ελεύθερο μέρος της, ο νόμος απαγορεύει την παραχώρηση ποσοστού άνω του 50% του συνολικού εμβαδού κάθε παραλίας, ποσοστό το οποίο μειώνεται στο 30% για περιοχές Natura.

Επιπλέον, το ανώτατο εμβαδόν κάθε παραχώρησης καθορίζεται σε 500 τ.μ., ενώ μόνο σε ποσοστό μέχρι 60% της παραχωρούμενης έκτασης (30% για περιοχές Natura) επιτρέπεται η τοποθέτηση ομπρελών, ξαπλωστρών κ.λπ.,

Επιπλέον, είναι απαραίτητο μεταξύ των τμημάτων που παραχωρούνται να υπάρχει απόσταση 6 μέτρων ενώ απαγορεύεται ολικώς  η παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας, όταν το συνολικό μήκος ή το πλάτος είναι μικρότερο των 4 μέτρων ή όταν το συνολικό εμβαδόν του αιγιαλού είναι μικρότερο των 150 τμ.

Οι υποχρεώσεις

Περαιτέρω, ο νόμος θεσπίζει για τους παραχωρησιούχους ορισμένες ελάχιστες υποχρεώσεις που στοχεύουν στην απρόσκοπτη πρόσβαση του κοινού στην παραλία καθώς και στη διευκόλυνση των καταγγελιών. Ειδικότερα, οι παραχωρησιούχοι οφείλουν:

α) Να διασφαλίζουν την ελεύθερη, ανεμπόδιστη και ασφαλή διέλευση του κοινού στον αιγιαλό και την παραλία, μεριμνώντας ιδιαίτερα για την πρόσβαση ΑμεΑ και ατόμων με κινητικά προβλήματα.

β) Να διατηρούν καθημερινά καθαρό τον παραχωρούμενο χώρο αιγιαλού και παραλίας,

δ) Να αναρτούν σε εμφανές σημείο στον αιγιαλό ή την παραλία πινακίδα με τις συντεταγμένες της παραχώρησης, τον αριθμό απόφασης παραχώρησης, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του κοινού και του παραχωρησιούχου, καθώς και QR code μοναδικού για κάθε παραχώρηση,

ε) Να τοποθετούν εγκαταστάσεις και υποδομές υγιεινής (π.χ. ντους, αποδυτήρια), για την εξυπηρέτηση των λουόμενων,

στ) Να φροντίζουν για τη διατήρηση της ισορροπίας του οικοσυστήματος του παραχωρούμενου χώρου, όπως με τη διατήρηση της μορφολογίας της ακτής και της ακτογραμμής,

ζ) Να διασφαλίζουν την παρουσία ναυαγοσώστη και την εγκατάσταση seatracks, αν η υποχρέωση αυτή δεν καλύπτεται από τον οικείο δήμο,

η) Να αφαιρούν τον κάθε είδους εξοπλισμό (ομπρέλες κ.λπ.) στη λήξη της περιόδου χρήσης (κατά κανόνα η θερινή περίοδος) όπως επίσης κατά τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης οφείλουν να παραδώσουν τον χώρο καθαρό στην αρχική του κατάσταση.

Εφόσον παραχωρησιούχος δεν συμμορφώνεται με τις εν λόγω υποχρεώσεις που πηγάζουν εκ του νόμου αλλά και τις συμβατικές του υποχρεώσεις, η σύμβαση μπορεί να καταγγελθεί αζημίως από τον παραχωρούντα φορέα.

Η εφαρμογή «MyCoast»

Πώς οι πολίτες ελέγχουν τις παραλίες

Ως προς τον τρόπο ελέγχου από τους πολίτες, δήλωσε πως ο καθένας: «Μπορεί να μπει μέσα στην παραλία και να διαπιστώσει με το πολύγωνο που έχει αποτυπωθεί πάνω στην παραλία σε ποια έκταση μπορεί ο επιχειρηματίας να καταλάβει την συγκεκριμένη περιοχή. Υπάρχουν και πινακίδες. Προβλέπεται από τον νόμο, και αναγράφεται συγκεκριμένα το εμβαδόν στο οποίο καταλαμβάνουν νόμιμα οι επιχειρήσεις. Είναι κάτι το οποίο συμβατικά οφείλουν να το κάνουν. Και επίσης μπορείς να κάνεις τις καταγγελίες σου είτε επώνυμα ή ανώνυμα, 90% είναι ανώνυμες».

Μέσω του «MyCoast» οι πολίτες μπορούν να ελέγχουν αν στις παραλίες, στις οποίες βρίσκονται, τηρείται η νομιμότητα των όρων παραχώρησης και να υποβάλλουν σχετική καταγγελία σε περιπτώσεις υπέρβασης των παραχωρήσεων ή αυθαίρετης κατάληψης.

Πώς λειτουργεί η εφαρμογή

Η εφαρμογή «MyCoast» είναι διαθέσιμη δωρεάν για κινητές συσκευές, όπως κινητά τηλέφωνα και tablet, μέσω του App Store και μέσω του Play Store και είναι ιδιαίτερα απλή και φιλική.Πιο συγκεκριμένα, οι πολίτες:1. Ανοίγουν την εφαρμογή και ενεργοποιούν το GPS του κινητού τους.
2. Εντοπίζουν την περιοχή ενδιαφέροντος τους στο χάρτη και εμφανίζεται στην οθόνη της συσκευής τους το πολύγωνο της παραχώρησης.
3. Επιλέγοντας το πολύγωνο εμφανίζονται τα στοιχεία της, δηλαδή η τοποθεσία, η έναρξη και η λήξη της παραχώρησης, χρήση, το εμβαδόν κ.α.
4. Προσδιορίζουν το λόγο της καταγγελίας και εισάγουν συνοπτική περιγραφή του προβλήματος.

Τα επόμενα βήματα μετά από μία καταγγελία

Μετά την επιτυχή υποβολή της επώνυμης / ανώνυμης καταγγελίας, η εφαρμογή εμφανίζει τον μοναδικό αριθμό και την ημερομηνία υποβολής της. Οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν μόνο στο ιστορικό των επώνυμων καταγγελιών τους και στα στοιχεία αυτών, όπως για παράδειγμα την κατάσταση της καταγγελίας.

Οι υποβληθείσες καταγγελίες εμφανίζονται στο υποσύστημα «Μητρώο Παραχωρήσεων Απλής Χρήσης Αιγιαλού και Παραλίας» του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ώστε να εξετασθούν από τις αρμόδιες Κτηματικής Υπηρεσίες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ