Connect with us

Κεντρικό Θέμα

Εγκαινιάζονται τα 65 χλμ του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου – Τι ισχύει με τα διόδια

Published

on

Ο νέος άξονας μειώνει τη διαδρομή Πάτρα – Πύργος σε 45 λεπτά και συνδέει στρατηγικά την Πελοπόννησο με την Ευρώπη – Με παρουσία Μητσοτάκη τα εγκαίνια

Εγκαινιάζεται σήμερα το σημαντικό έργο των 65 χιλιομέτρων από Καμίνια – Πύργο, του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς επίσης και εκπροσώπων της Δυτικής Ελλάδας.

Έτσι, η Ολυμπία Οδός ενώνει πλέον την Πάτρα με τον Πύργο σε μόλις 45′ και την Αθήνα με τον Πύργο σε 2 ώρες και 45 λεπτά – με ασφάλεια και άνεση.

Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, το τμήμα από Καμίνια – Πύργο θα δοθεί στην κυκλοφορία για τους οδηγούς από τις 12.00 το μεσημέρι της Παρασκευής 1 Αυγούστου 2025.

Στρατηγική κατασκευή

Με το νέο τμήμα Πατρών – Πύργου, η Ολυμπία Οδός γίνεται ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, συνολικού μήκους 277χλμ. Συνδέει άμεσα τρεις Περιφέρειες – Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας- και επηρεάζει άμεσα άλλες δύο – Ηπείρου και Ιονίων Νήσων.

Διασφαλίζει τη σύνδεση της Πρωτεύουσας με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας, αλλά και τα λιμάνια της Κυλλήνης, του Κατάκολου και το αεροδρόμιο του Αράξου.

Πρόκειται δηλ. για μια πολυτροπική υποδομή που θέτει σε κίνηση την Παραϊόνια Ελλάδα και υπηρετεί την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη.

Διόδια: Πώς θα πληρώνουν οι οδηγοί

Όπως έγινε γνωστό, σε ισχύ τίθεται το σύστημα διοδίων για τη ζώνη Κυλλήνη- Πύργος (29χλμ.), ενώ η ζώνη Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46χλμ.), η οποία περιλαμβάνει και τα εναπομείναντα υπό κατασκευή 10 χλμ. Μιντιλόγλι – Καμίνια, θα είναι σε ελεύθερη χρήση – άνευ διοδίου– έως την ολοκλήρωση της κατασκευής η οποία εκτιμάται εντός του Νοεμβρίου του 2025.

Η Πατρών- Πύργου είναι ο πρώτος πλήρως αυτοματοποιημένος αυτοκινητόδρομος στη χώρα που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα Αυτόματης Πληρωμής.

Σημειώνεται τέλος, ότι επεκτείνεται άμεσα στους ανωτέρω σταθμούς διοδίων το εκπτωτικό πρόγραμμα VALUE, που παρέχει κλιμακωτές εκπτώσεις από 15% έως και 60% σε οχήματα κατηγορίας 1 και 2 (με χρήση πομποδέκτη OΛΥΜΠΙΑ PASS ή Μοτοκάρτας Ολυμπίας Οδού) ανάλογα με τη συχνότητα διέλευσης σε κάθε μετωπικό ή πλευρικό σταθμό.

Το χρονικό ενός αιματοβαμένου δρόμου

Δραστικά αναμένεται να μειωθεί ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων, διασφαλίζοντας σαφώς ασφαλέστερες συνθήκες μετακίνησης για οδηγούς και επιβάτες. Σύμφωνα με διεθνείς υπολογισμούς για το οικονομικό κόστος των θανάτων από τροχαία, το κόστος των απωλειών στη συγκεκριμένη περιοχή υπερβαίνει το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου, γεγονός που αναδεικνύει την αναγκαιότητα και τη σημασία της υλοποίησής του. Άλλωστε η μείωση των ατυχημάτων ήταν και βασική αιτία κατασκευής του.

Το παράδειγμα της Κορίνθου – Πατρών:

Από την έναρξη παραχώρησης μέχρι σήμερα τα δυστυχήματα έχουν μειωθεί κατά 91%. Γι΄αυτό για κάθε Ευρωπαίο πολίτη, η λέξη αυτοκινητόδρομος είναι συνυφασμένη με την ασφάλεια.

Από καρμανιόλα σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο

Η εκκίνηση του Μαρτίου του 2022 σήμανε την τρίτη φορά μιας 2οετούς προσπάθειας υλοποίησης του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος. Θα πρέπει να πάμε πίσω 20 χρόνια όταν ο Γιώργος Σουφλιάς ξεκινούσε τον διαγωνισμό για την Ολυμπία Οδό με μήκος 370 χιλιόμετρα από Ελευσίνα μέχρι Πάτρα-Πύργο και κατάληξη στην Τσακώνα.

Η συμβαση παραχώρησης και η πρώτη προσπαθεια υλοποίησης και του τμήματος Πάτρα-Πύργος ήταν η περίοδος 2008-2011. Η οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 2010 ρίχνει κατά 40% κάτω την κίνηση φέρνοντας διακοπή χρηματοδότησης από τις δανείστριες τράπεζες και ειδικά του εξωτερικού.

Στη συνέχεια και για δύο χρόνια οι εργασίες σταματούν λόγω της οικονομικής κρίσης που πλήττει τη χώρα. Το 2013 γίνεται το περίφημο reset, τα έργα επανεκκινούν όμως τον δρόμο της κατασκευής παίρνει μόνο το τμήμα Κόρινθος-Πάτρα (και το Ελευσίνα-Κόρινθος που όμως έγιναν σημειακές αναβαθμίσεις). Απόφασίζεται πως η Ολυμπία Οδός για να μπορέσει να τρέξει αυτό το τμήμα θα “θυσιάσει” όλο το δυτικό της τμήμα από την Πάτρα μέχρι την Τσακώνα.

Εκεί ξεκινά η προσπάθεια το τμήμα Πάτρα-Πύργος να υλοποιηθεί εκτός σύμβασης παραχώρησης ως δημόσιο έργο. Το 2014 ανακοινώνεται η δημοπράτηση του δρόμου από τον τότε υπουργό Υποδομών, Μιχάλη Χρυσοχοϊδη. Ο διαγωνισμός προγραμματίζεται για τις 27 Ιανουαρίου 2015 αλλά δεν θα πραγματοποιηθεί λόγω των εθνικών εκλογών.

Με την αλλαγή κυβέρνησης αλλάζει η ρότα κατασκευής του Πάτρα-Πύργος. Ακυρώνεται ο διαγωνισμός και αποφασίζεται να σπάσει σε 8 τμήματα. Το 2016 ξεκινούν οι διαγωνισμοί που θα διαρκέσουν περίπου 18 μήνες. Από την μακρά διαδικασία θα φτάσουμε στην υπογραφή 3 από τις 8 συμβάσεις ενώ υπάρχουν προβλήματα στους υπόλοιπους διαγωνισμούς. Παράλληλα θα χρειαστεί επίπονη διαπραγμάτευση για να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Είναι η δεύτερη φορά που επιχειρείται να ξεκινήσει η κατασκευή του Πάτρα-Πύργος.

Σε αυτό το σημείο φτάνουμε στις εκλογές του Ιουλίου του 2019 και λίγο αργότερα αποφασίζεται και πάλι η αλλαγή πλάνου για τον αυτοκινητόδρομο. Ακυρώνονται οι διαγωνισμοί και παράλληλα ξεκινά διαδικασία διάλυσης των συμβάσεων.

Έχοντας διαμηνύσει από την ανάληψη των καθηκόντων του την πρόθεση αλλαγής σχεδιασμού, ο επόμενος επικεφαλής του υπουργείου Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, δρομολόγησε την επανένταξη του Πάτρα – Πύργος στην Ολυμπία Οδό. Μετά τις απαιτούμενες εγκρίσεις από την Κομισιόν, που χρειάστηκαν διετείς διαπραγματεύσεις, και την ένταξη του έργου ως γέφυρα στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο, η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη στο τέλος του 2021, με τη συμβολή του δημοσίου στα 216 εκατ. ευρώ.

Οπότε, στα τέλη του 2021 ολοκληρώνεται όλη η διαδικασία, κυρώνεται η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης και το Πάτρα-Πύργος περνά και πάλι στην Ολυμπία Οδό. Μαζί περνά και το τμήμα Πύργος-Τσάκωνα. Στο πρώτο τρίμηνο του 2022 ο αυτοκινητόδρομος στο ΕΣΠΑ 2014-2020 και δεσμεύεται η πρώτη δόση της δημόσιας συμβολής του αυτοκινητόδρομου. Αυτή είναι και η αρχή της τρίτης και ευτυχώς επιτυχημένης προσπάθειας.

Να θυμίσουμε πως την περίοδο 2021-2022 ολοκληρώθηκαν τα έργα αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας της υφιστάμενης εθνικής οδού Πατρών-Πύργου σταματώντας τον βαρύ φόρο αίματος που πλήρωνε για δεκαετίες η περιοχή.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

-74,8 χλμ.

-2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.

-9 κόμβοι

-15 γέφυρες

-66 άνω και κάτω διαβάσεις (27 άνω & 39 κάτω διαβάσεις)

-150 οχετοί

-Τοίχοι αντιστήριξης μήκους 7.250 μ.

– 4 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών

– 1 Τεχνική Βάση με 1 εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων)

– 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών

– 2 μετωπικοί & 2 πλευρικοί σταθμοί διοδίων

Απασχόληση

Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της Πατρών – Πύργου μέχρι σήμερα απασχολήθηκαν πάνω από 1.400 εργαζόμενοι στα εργοτάξια, αλλά και μελετητές, τεχνικοί, τοπικοί υπεργολάβοι.

Η έμμεση απασχόληση υπολογίζεται σε επιπλέον ~2.000 θέσεις εργασίας σε όλη τη διάρκεια κατασκευής του έργου, συνεισφέροντας στην αύξηση του τοπικού ΑΕΠ κατά 6% ετησίως.

Οικονομική Ανάπτυξη

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Οδικών Αξόνων Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου (ΠΟΑΔΕΠ), κατά τη λειτουργία του έργου, η αύξηση του παραγόμενου ΑΕΠ των νομών Αχαΐας και Ηλείας -που θα προέλθει από την αύξηση των τουριστικών και αγροτικών δραστηριοτήτων και από τη διαχείριση και συντήρηση του έργου- εκτιμάται στο 2-3% ετησίως, με τον νομό Ηλείας να μπορεί να επιτύχει ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη, φτάνοντας το 5%.

Σύνδεση με την Αρχαία Ολυμπία

Η ολοκλήρωση του τμήματος Πατρών-Πύργου θα συμβάλει επίσης στη βελτίωση της σύνδεσης της Αθήνας, της μεγαλύτερης πύλης εισόδου στη χώρα, με την Αρχαία Ολυμπία, έναν παγκόσμιο προορισμό ιστορικής σημασίας. Παρά τη διεθνή φήμη της περιοχής, η πρόσβαση σε αυτή παραμένει προβληματική, καθιστώντας την υλοποίηση του έργου αναγκαία για την ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού και τη διευκόλυνση των επισκεπτών.

Σύνδεση με τα Ιόνια Νησιά και Τουριστική Ανάπτυξη

Η περιοχή του νομού Ηλείας αποτελεί πύλη πρόσβασης προς τα Ιόνια Νησιά, όπως η Ζάκυνθος και η Κεφαλονιά, τα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν γνωρίσει μεγάλη τουριστική ανάπτυξη. Η κατασκευή του τμήματος Πατρών-Πύργου θα διευκολύνει τη μετακίνηση επισκεπτών προς τα νησιά, συμβάλλοντας στην περαιτέρω τουριστική τους ανάπτυξη.

Ορόσημα

– 4 Αυγούστου 2008: Έναρξη σύμβασης παραχώρησης Ολυμπίας Οδού.

– Νοέμβριος 2010: Αναστολή χρηματοδότησης λόγω οικονομικής κρίσης.

– Ιούνιος 2011: Αναστολή κατασκευαστικής δραστηριότητας.

– 17 Δεκεμβρίου 2013: Υπογραφή επανεκκίνησης του έργου (Ν. 4219/2013) & εξαίρεση του τμήματος Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα από το Έργο Παραχώρησης.

– 31 Αυγούστου 2017: Ολοκλήρωση της κατασκευής της Κορίνθου – Πατρών.

– Ιανουάριος 2020: Υπογραφή Μνημονίου Συναντίληψης για την επανένταξη της Πατρών- Πύργου στο Έργο Παραχώρησης.

– Δεκέμβριος 2021: Έγκριση από τη DG Comp και κύρωση της συμφωνίας επανένταξης της Πατρών – Πύργου στο Ε.Π. από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.

– Μάρτιος 2022: Έναρξη εργασιών κατασκευής στην Πατρών – Πύργου.

– Ιούλιος 2025: Παράδοση σε κυκλοφορία του τμήματος Καμίνια – Πύργος, μήκους 65χλμ.

– Νοέμβριος 2025: Παράδοση σε κυκλοφορία του τμήματος Μιντιλόγλι – Καμίνια, μήκους 10χλμ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ